Ma szavaznak róla, hogy Kalifornia betilthatja az új benzines és dízel autók értékesítését 2035-re

2022 / 08 / 25 / Felkai Ádám
Ma szavaznak róla, hogy Kalifornia betilthatja az új benzines és dízel autók értékesítését 2035-re
Köztes célokat is meghatároznának a fosszilis tüzelőanyagot használó járművek fokozatos kivezetésére – a kaliforniai gazdaság mérete miatt pedig ennek hatalmas a jelentősége az egész USA szempontjából is.

A kaliforniai légtisztaságot szabályozó hatóság, a California Air Resources Board (CARB) a mai napon várhatóan szigorú, új szabályokat vezet be az új benzinüzemű autók értékesítésének betiltásáról 2035-ig, sőt időközi célokat is kitűznek ezen gépjárművek fokozatos kivonására – írja a CNN. Daniel Sperling igazgatótanácsi tag úgy nyilatkozott a CNN-nek, hogy „99,9 százalékban biztos abban, hogy a javaslatot megszavazzák”. Mindez nem csak azért jelentős, mert ez az egyik első ilyen tilalom lenne a világon, hanem mert a kaliforniai gazdaság mérete miatt ennek jelentős hatása lenne az USA teljes autópiacára is. Mint azt Daniel Sperling megfogalmazta:

„Ez monumentális. Ez a legfontosabb dolog, amit a CARB tett az elmúlt 30 évben. Ez nem csak Kalifornia számára fontos, hanem az ország és a világ számára is.”

A testület új szabályai átmeneti kvótákat is meghatároznának a zéró emissziós járművekre, kifejezetten az új modellekre összpontosítva. A 2026-os modellektől kezdődően a Kaliforniában eladott új autók, SUV-k és kis pickupok 35%-ának nulla károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie. Ez a kvóta minden évben növekedne, és 2028-ban várhatóan eléri majd az összes újautó-eladás 51%-át, 2030-ban a 68%-át, 2035-ben pedig a 100%-át. A kvóták azt is lehetővé tennék, hogy az eladott nulla-emissziós autók 20%-a plug-in hibrid legyen. A szabályok viszont nem vonatkoznának a használt autókra, azok továbbra is maradhatnának az utakon.

Sperling szerint a szabályok kidolgozását „meglepően kevés vita” övezte, és az autógyártók sem igen ágáltak ezen tervek ellen. Sterling szerint ez azt mutatja, hogy a gyártók maguk is elfogadják a zéró károsanyag-kibocsátású járművekre való átállást. Számos vállalat, köztük az amerikai Ford és a GM már bejelentette ambiciózus terveit a zéró károsanyag-kibocsátású autókra, teherautókra és SUV-kra történő átállásra.

A mostani szabályozás, ha megvalósul, az a Biden-kormányzatnak is köszönhető, mivel az év elején visszaállította Kaliforniának a korábbi jogát arra, hogy saját, a járművek kibocsátásával kapcsolatos kvótákat határozzon meg. Ez utóbbit korábban még a Trump-kormányzat vonta vissza 2019-ben.

Kalifornia egyébként 2013-ban, a Clear Air Act törvény keretében kapta meg a jogot arra, hogy saját kibocsájtási kvótákat állítson fel a gépjárművek kapcsán, és ez az, amit a Trump-adminisztráció alatt elbuktak. Az állam ezen jogát az USA környezevédelmi hivatala, az Environmental Protection Agency (EPA) idén márciusban állította vissza – a mostani szabályozást egyébként, ha megszavazzák még az EPA-nak is jóvá kell hagynia.

Az idáig vezető út elég rögös volt, és némileg azért meg is kellett „puhítani” az autógyártókat – mint arról a Reuters beszámol, a Toyota Motor Corp például kedden ismerte el Kalifornia jogát arra, hogy a Clean Air Act-nak megfelelően saját sztenderdeket állítson fel a kibocsájtással kapcsolatban. Mindennek annyi a jelentősége, hogy 2019-ben a Toyota csatlakozott más autógyártókhoz, és támogatta a Trump-kormányzat azon törekvését, hogy megfossza Kaliforniát a károsanyag-kibocsátási normák meghatározására vonatkozó jogtól.

2019 novemberében pedig Kalifornia leállította a kormányzati gépjárműflotta beszerzéseit minden olyan gyártótól, akik a Trump-kormányzat említett törekvéseit támogatták (a Toyota mellett a GM, és más gyártók is érintettek voltak). Mostanra azonban megnyugodtak a kedélyek, és a CARB elnöke, Liane Randolph úgy nyilakozott, hogy az igazgatóság elégedett a Toyota döntésével. Randolph a Twitteren ehhez azt is hozzátette, hogy:

„Bár a múltban voltak nézeteltéréseink, nagyon várjuk, hogy a zéró kibocsájtású járművek (ügyét) közösen, pozitív alapokon vigyük tovább.”

A GM egyébként már korábban, januárban elismerte, hogy Kaliforniának joga van ilyen kvótákról határoznia.

A mostani szabályozás azért is jelentős, mert más demokrata irányítású államok is követhetik Kalifornia példáját, ahogy az már a múltban is történt. Sperling és más tisztviselők épp ezért azt is figyelik, hogy az északkeleti és a csendes-óceáni északnyugati államok követik-e ezt a szabályozást. Sperling szerint ha ez megtörténne, az amerikai piac nagy részét érintené, vagyis a benzines autók kivezetése akár szövetségi szabályozás nélkül, az államok hatáskörében is megtörténhet az Egyesült Államok nagy részén.

(Kép: wikimedia.commons/SreeBot)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.