Ma még csak miniatűr prototípus, egy nap a jövő hullámvasútja lehet ez a 3D nyomtatásos modell

2021 / 07 / 26 / Perei Dóra
Ma még csak miniatűr prototípus, egy nap a jövő hullámvasútja lehet ez a 3D nyomtatásos modell
Dan Fritsche gépészmérnök részletesen végigkalauzolta követőit a készítési folyamatokon.

Fritsche első lépésben létrehozta a vonat prototípusát, célja pedig az volt, hogy az működőképes legyen. Csakhogy az alkotás folyamatának megvoltak a maga buktatói, de erről majd kicsit később. A lényeg, hogy háromszori ismétlés és egy komplett újratervezés után végül kitalálta, hogy hogyan nyomtathatja ki az igazi vonat kicsinyített mását, amely zökkenésmentesen közlekedhet a síneken.

A komplett folyamat kilencszáz órán át tartott

Következő lépésben egy rövid és egyszerű tervrajzot készített. A gépészmérnöknek figyelnie kellett, hogy a pálya elég rövid, és valóban egyszerű legyen, hiszen egy prototípusról beszélünk. Egy prototípusról, ami, ha meggyőzi őt a működőképességről, akkor egy napon akár valósággá is válhat:

Miután megtervezte a hullámvasutat és az adatokból kidolgozott egy úgynevezett spline- függvényt, majd az adatokat egy Fusion 360 nevű tervezőprogramba táplálta, ahol mindent kézzel modellezett. Állítása szerint mindez rendkívül időigényes folyamat volt, és körülbelül hatszáz órát igényelt. Hozzátette: körülbelül egy évvel a projekt megkezdése előtt már elkészítette az indítómotor prototípusát, illetve a menet közben, a 3D-modellezés teljes folyamata alatt alkatrészeket nyomtatott, így néhány perc (esetleg óra) alatt ellenőrizhette a tervet.

Innen már 'csak' az automatizáció volt hátra, ezért Fritsche mikromotorokat helyezett el a hullámvasút mindazon részeire, ahol erre a mozgás biztosítása miatt szükség volt. Ezután barátja segítségével írt egy algoritmust, ami többek között elindítja a kocsit, mozgásban tartja, illetve működteti a fékeket. Szerinte a kód megírása jelentette a legnagyobb kihívást a projekt során. (További háromszáz órát.)

Eddigi tapasztalatainak fényében Fritsche azt tanácsolja a leendő 3D nyomtatott hullámvasút-tervezőknek, hogy haladjanak lassan és megfontoltan, és ne rögtön egy funkcionális modellben gondolkodjanak. Kezdjék el kicsiben, és így haladjanak felfelé egy statikus vonat- és vágánytervezéssel, miután szilárd tudásalapot szereztek a 3D-s modelltervezésben. A gépészmérnök jelenleg egy Weebly nevű weboldalon dolgozik, ahol hamarosan részletesebb áttekintést adhat a projekt mögött meghúzódó folyamatokról. Aki pedig kíváncsi munkásságára, követheti Instagram-fiókját és/vagy YouTube-csatornáját.

(Fotó: Instagram/Dan Fritsche)

További cikkek a témában:

A teherszállító Hyperloop a légi fuvarozás sebességével szállítja a rakományt Bemutatták a teherszállításra alkalmas HyperPort terveit, ami az elképzelés szerint naponta többezer konténert szállít majd 600 km/h-s sebességgel.

Kipróbáltuk a KISS emeletes vonatot A Stadler KISS emeletes villamos motorvonatok hazánkban 2020-ban álltak forgalomba, és bár már többször ki akartuk próbálni, de a járvány keresztbe tett a terveinknek. Most viszont végre felültünk rá.

Képzeljük el, hogy sugárhajtásúvá alakítjuk a régi szovjet metrót! A múlt század közepén először az amerikaiak kísérleteztek a sugárhajtású vonattal, amit aztán követett a szovjet válasz. Talán elfeledett technológiák ezek, de a vonatimádóknak egyfajta rozsdamarta, atomkorszakbeli Mennyország.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.