Az Avio és az Európai Űrügynökség közös projektjének keretében építik a Vega rakétacsalád legújabb tagját, a Vega E-t, ami a korábbi verzióktól eltérő módon három fokozattal rendelkezik majd és egy új típusú hajtóműnek köszönhetően olcsóbban és környezetkímélőbb módon üzemel, mint elődei, a Vega C és a Vega. A Vega E M10 hajtóművének üzemanyaga metánból és folyékony oxigénből áll, aminek égése során szén-dioxid keletkezik ugyan, de így is kevesebb üvegházhatású gáz és károsanyag kibocsátásával jár, mint például a kerozinos üzemanyagok használata.
A rakéta első két fokozatát ugyanazok az egységek alkotják, mint amik a négy fokozatú Vega C-ét: az első fokozat a szintén az Avio és az ArianeGroup által fejlesztett P120C szilárd hajtóanyagú rakétahajtómű, a második pedig a Zefiro 40 hajtómű, aminek elnevezése (ZEro FIrst stage ROcket) eredetileg az első fokozatként való használatát jelezte volna, de később változtak a tervek, így a név mostmár inkább Zephüroszra, a görög mitológia szélistenére való utalásként maradt meg. Az utolsó fokozat, az M10 hajtómű integrálása teszi majd lehetővé a Vega E számára, hogy a feladatát, a műholdak pályára állítását minden eddiginél hatékonyabban végezze, mivel a hajtóművet több alkalommal lehet majd újraindítani és megállítani, ezzel jelentősen nő a rakéta manőverezőképessége. Az M10, az Avio leírása szerint Európa első kriogenikus folyékony oxigén-metán (LOX/LCH4 ) rakétahajtóműve és első tesztjére május 5-én került sor a cég SPTF (Space Propulsion Test Facility) központjában. Az M10-zel felszerelt Vega E rakétát a tervek szerint 2026-ban állítják szolgálatba.
A metánt, mint rakétaüzemanyagot, nem csak az Európai Űrügynökség alkalmazná a jövőben, többek között a SpaceX is erre az alapanyagra építi a Raptor hajtóművek működését, amelyek egyszer majd a Marsra vihetik az első legénységet. A metán a távoli bolygóra induló küldetések esetében azért is jelenthet hasznos megoldást, mert, ahogy az a Kalifornia Egyetem kutatóinak vizsgálataiból is kiderült, a Marson található anyagokból egy cinkre alapozott új módszerrel elméletileg egyszerűen (legalábbis a korábban felvetett módszereknél egyszerűbben) lehet metán alapú üzemanyagot előállítani.
(Fotó: Avio, ESA)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR