A három biztosítótársaság által alapított Insurance Institute for Highway Safety (Biztosítási Intézet a Közúti Biztonságért, IIHS) 1959 óta készít felméréseket és értékeléseket az autók biztonságával kapcsolatban, hogy így támogassa a területtel kapcsolatos kutatásokat. Ez a szervezet felel például Amerikában az olyan vizsgálatokért, amelyekben nem egy falnak, hanem egy szembe mozgó tereptárgynak hajtanak neki az autók, vagyis kiegészítik az amerikai közúti közlekedésbiztonsági hatóság, az NHTSA tesztjeit.
Az IIHS-nél most arra voltak kíváncsiak, hogy a sofőröktől bizonyos feladatokat átvállaló, ám aktív figyelmet követelő rendszerek mennyire biztonságosak. A The Verge-ön olvasható cikk kiemeli, hogy itt nem az "önvezető", illetve a valóban önvezető autókról van szó, és nem is a balesetek előtt figyelmeztető és közbelépő, például vészfékrásegítő rendszereket elemezték. A szervezetnél csak az olyan kényelmi technológiákra voltak kíváncsiak, mint az adaptív tempomatok, a sávtartás-asszisztensek vagy az automata sávváltó rendszerek. A probléma, amit tapasztaltak, pedig a szokásos: a sofőrök elkényelmesednek, majd ha hirtelen szükség van rájuk, lassan kapcsolnak - és ezt nem követik kellő figyelemmel a járművek.
Az IIHS szakemberei a következőket várnák el egy ilyen megoldástól: figyelje a sofőr tekintetét és a kezét; alkalmazzon egyre látványosabb figyelmeztetéseket; legyen képes lelassítani az autót, értesíteni a gyártót és kikapcsolni az önvezetést; a sávváltásokat a sofőr kérje és hagyja jóvá; az adaptív tempomat hosszabb megállás vagy elterelt figyelem esetén kapcsoljon ki; a sávtartás ne érzékeltesse a sofőrrel, hogy nem kell kormányoznia; csak bekapcsolt övekkel, illetve az automatikus vészfékezéssel együtt működjenek ezek a funkciók.
Hogy mindezt ne csak előírják, de ellenőrizzék is, félig áttetsző, légáteresztő zsákot húztak a tesztsofőrök fejére, vagy például csuklósúlyzókat erősítettek a kormánykerékre. Az eredmények a szervezet weboldalán megtekinthetőek, de nem túl fényesek:
a legjobban szereplő Lexus Teammate is csak "elfogadható", a Nissan és a GM rendszere "marginális", a többiek, a Ford és a Tesla megoldásai is, "rossz" értékelést kaptak.
Ami viszont jó hír, hogy az IIHS szerint a problémák java egy egyszerű szoftverfrissítéssel is orvosolható lehet.
(Borítókép: Tim Foster/Unsplash)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR