 
                                            Szaúd-Arábia már egy jó ideje a világ élvonalába tartozik, ha gigaprojektekről van szó: a közel-keleti országban épült fel a világ legnagyobb toronyórája – mely egyben a világ harmadik legmagasabb épülete is –, a Mekkában található Abrádzs al-Bajt, illetve már építés alatt áll a monumentális Jeddah Tower is, mely több mint egy kilométeres magasságával a világ legmagasabb épülete lesz, amint befejezik. Az egyik legfrissebb, szintén ambiciózus megaprojekt a 2017-ben bejelentett, 26500 négyzetkilométeren elterülő új gigaváros, a Szaúd-Arábia északnyugati részén, a Vörös Tenger partján épülő Neom, melynek létrehozására nagyjából 500 milliárd dollárt fordítanak.
A futurisztikus gigaváros már magán viseli a szaúdi vezetés új, környezetbarát jövőképének, a Vision 2030 nyomait is, ennek megfelelően „az új jövő városát” már száz százalékig megújuló erőforrások látnák el energiával, továbbá nemcsak az autókat, de az utcákat is száműznék az épülő városból: helyette a felszín alatti járművek és az autonóm légitaxik kapnák a főszerepet a közlekedésben. Ennek kapcsán már konkrét megállapodás is köttetett: a jövő városának tervezői a német Volocopter önvezető légitaxijaira bíznák a feladat oroszlánrészét. Ezt elősegítendő, a felek egy közös vegyesvállalatot is alapítottak.
„A Neommal kötött partneri megállapodás, továbbá az új közös vegyesvállalat egy rendkívül izgalmas utazás lesz. Egyedülálló, egy életben egyszer előforduló alkalom, hogy az alapoktól kezdve részesei lehetünk egy teljesen új UAM-ökoszisztéma tervezésének és üzemeltetésének, örökölt infrastruktúra vagy szabályozás korlátai nélkül” - foglalta össze Christian Bauer, a Volocopter kereskedelmi főigazgatója.
A Volocopter és a NEOM közös megállapodása alapján 2022-től fog megkezdődni a vertikális közlekedési rendszer kiépítése. Ehhez első körben összesen 15 darab eVTOL-t, azaz függőlegesen felszálló elektromos repülőeszközt rendelt a szaúdi vezetés a német gyártótól. Ebből 10 darab az utasszállításra szánt VoloCity modell lesz, a további 5, szállítmányozásra tervezett VoloDrone pedig logisztikai feladatokat fog teljesíteni. A megállapodó felek tervei szerint már az elkövetkezendő 2-3 éven belül megkezdődhetnek az első kereskedelmi repülések is.
Mint arról egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk, a szaúdi szuperprojekt egészen elképesztő újításokat is szeretne meghonosítani az új okosvárosban: a tervek között szerepel a mesterséges intelligencia kiemelkedően hangsúlyos alkalmazása mellett az időjárás irányítása, holografikus tanárok alkalmazása, de még világító homok telepítése is, az éjjeli közvilágítást pedig részben speciális műholdakkal szeretnék megoldani. Az imént felsoroltakhoz képest a repülő taxi már egészen földhözragadt újításnak tűnik.
A Volocopter légitaxijai egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek világszerte: Japánban 2023-tól már civil utasokkal is tesztelnék a technológiát, de Los Angelesben, illetve a 2024-es párizsi olimpián is számítanának a Volocopterek munkájára.
(Fotó: Volocopter, térkép: Vision 2030)
 
         Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR