A Boeing által fejlesztett Starliner, teljes nevén Crew Space Transportation (CST)-100 Starliner űreszköz a NASA leendő légitaxija, ami a jövőben a SpaceX Crew Dragonja mellett asztronautákat és ellátmányt fog fuvarozni a Nemzetközi Űrállomásra, amennyiben sikerül a teszteken megfelelően teljesítenie. A Starliner karrierje azonban nehezen indul: a cég, akárcsak a SpaceX, 2014-ben nyerte el a NASA támogatását a kapszula fejlesztésére, de az űreszköz készítése lassan haladt, a tesztek során már korábban is problémák léptek fel és az emberes repülésre még mindig nem került sor. Az első olyan tesztet, ami alatt a kapszula már legénységgel a fedélzetén érkezett volna az ISS-re, a tegnapi napon kezdték volna meg, de az indítást lefújták egy szelep hibája miatt.
A Starliner két utasa, Sunita Williams és Barry E. Wilmore, a NASA veterán űrhajósai már elfoglalták helyüket a kapszulában és várták az indulást, mikor a NASA a halasztás mellett döntött, miután a hordozórakétárért felelős United Launch Alliance munkatársai észlelték, hogy a Starlinert szállító Atlas V rakéta Centaur fokozatán a nyomáskiegyenlítő szelep nem működik megfelelően. Az oxigénszelep “oszcillációjára” máskor is volt már példa és ezekben az esetekben a ULA a misszió megszakítása nélkül orvosolta a problémát, de a Boeing előírásai szerint a Starliner nem indulhatott utasokkal a fedélzetén az űrbe úgy, hogy a kapszula és rakéta beállításán bármit változtattak a felkészülés során, vagyis a két asztronautának el kellett hagynia az űreszközt és a tesztet későbbre időzítették.
A hiba tehát a mostani alkalommal nem a Starlinerrel volt, de korábban már az űrkapszulával is merültek fel problémák, amelyek az ISS-re tartó, legénység nélküli utakat nehezítették. 2022-ben, a Starliner második próbaútján a kapszula már sikeresen elérte az űrállomást, bár az indulás akkor sem zajlott zökkenőmentesen, mert az űreszköz két, manőverezéshez szükséges hajtóművével gondok adódtak és nem biztosítottak megfelelő meghajtóerőt az űrhajónak, amivel a pályakorrekciót elvégezhette volna, ezért végül a harmadik hajtómű beindításával oldották meg a helyzetet.
A Starliner indítását a mai napon már nem kísérlik meg, mivel a hiba kivizsgálása és korrigálása a tervezettnél tovább tart, így május 10-én, pénteken, vagy május 12-én repülhet az Atlas V és az űrkapszula legközelebb.
(Fotó: NASA/Boeing)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR