 
                                            Mikor Georgij Krutikov építészhallgató 1928-ban a nagyközönség elé tárta a lebegő városának terveit, hamar kritikák célpontjává vált: a kortársak a gyakorlati érzék hiányát vetették a szemére, el is nevezték 'szovjet Jules Verne-nek' és a mérnök valóban, saját bevallása szerint sem tudott választ találni arra a lényeges kérdésre, hogy hogyan is lehetne megoldani egy teljes város levegőben tartását a rendelkezésre álló technológiákkal. Krutikov inkább megkerülte a kérdést és feltehetően arra alapozta az elképzelését, hogy a későbbi generációnak számos olyan eszköz és műszaki tudás áll majd a rendelkezésére, amelyek a 20. század elejei Oroszország lakóinak még nem, és megtalálják majd a módját a repülő város megvalósításának.
Most, majdnem egy évszázaddal később, úgy tűnik, hogy még mindig nem jött el a pillanat, hogy egy építész valamivel konkrétabb terveket dolgozzon ki a lebegő települések technikai kivitelezésére, de maga az ötlet nem merült feledésbe és megszületett egy olyan újabb koncepció, amelyben a szovjet mérnök víziója köszön vissza, aki a disztópikus jövő problémáinak, például a túlnépesedésnek és a mezőgazdasági területek kimerülésének megoldását a technológiában látta meg. Bless Yee a Snøhetta építésze (ez az az iroda, amelyik a Budapesten, Csepel mellett készülő új városnegyed terveit is megalkotta), de a Carbon Capture Refuge X nevű projektet nem a cég portfóliójába szánta, hanem egy olyan koncepciónak, ami rávilágít a jelenben gyökerező gondok következményeire és a lehetséges, bár kissé radikális megoldásokra. A tervet a Dezeen által meghirdetett pályázatra nyújtotta be, amelynek célja a világ újratervezése volt. A leírás szerint a jövőben
a tudósok kifejlesztenek egy olyan élő struktúrát, amely lakhatást biztosít az embereknek,
akik a háborúk által sújtott, élhetetlenné tett Földön már nem találják a helyüket. A CCRX lakóegységeit a bolygó mágneses tere tartja valahogyan a levegőben, az energia napelemekből és DAC (direct air capture) eszközökből érkezik, amelyek szén-dioxid-kivonás által biztosítják nem csak az elektromosságot, hanem a tiszta levegőt is. Az egységek külalakja folyamatosan változik és a méretük növekszik, ahogyan a fedélzeten található növényzet terjeszkedésnek indul és, mivel a lakók igénye egy élhetőbb világra szélesebb infrastruktúra kialakítását igényli, a házakat előbb-utóbb összekapcsolják egymással, hogy átjárható területeket alakítsanak ki.
Így születnek meg a lebegő mezők, erdők és városok, végül egy teljes repülő ökoszisztéma, ami a földi környezetet helyettesíti, majd a környezetbarát lakóhelyeknek hála maga a bolygó is új életre kel.
"A CCRX-ek betöltik az eget, ahol nincsenek határok."
- írja Yee, aki a terveivel harmadik helyet nyert az Tervezd újra a Világot (Redesign the World) versenyen. A zsűri indoklása szerint a koncepció azért érdemelte meg a helyezést, mert bármennyire is túlzásnak látszik, valójában "elérhető technológiákat tartalmaz, mint amilyen a szén-dioxid-megkötés, ami fontos szerepet fog játszani a klímaváltozás megfordításában." Arra Yee sem adott választ és így továbbra is nagy kérdés marad, hogy a lebegő város leglényegesebb részét, magát a lebegést milyen módszerekkel és műszaki eszközökkel lehetne valósággá tenni, de a tervek is bizonyítják, hogy a városok levegőbe emelkedése manapság sem csak a sci-fi írók képzeletét ragadja meg, az építészek még most is foglalkoznak az ötlettel.
(Dezeen)
További cikkek a témában:
    
                     A szovjet lebegő város története - levitáló épületekkel oldották volna meg Oroszországban a túlnépesedés problémáját
            A történelem során kevés építész próbálkozott meg egy valódi, gravitációval dacoló város tervezésével, amely a levegőben adott volna otthont az emberiségnek, de a szovjet érában a jövő városa határozottan izgalmasnak ígérkezett.
                
            A szovjet lebegő város története - levitáló épületekkel oldották volna meg Oroszországban a túlnépesedés problémáját
            A történelem során kevés építész próbálkozott meg egy valódi, gravitációval dacoló város tervezésével, amely a levegőben adott volna otthont az emberiségnek, de a szovjet érában a jövő városa határozottan izgalmasnak ígérkezett.  
        
    
    
                     Kína második Holdja és az Égbolt Városa - a megaprojektek, amik soha nem valósultak meg
            Mesterséges Hold az égre, ami bevilágítja a sötét utcákat éjszaka és Sky City vertikális városa, melyet soha nem kell elhagyni a lakóknak: a nagyratörő és néha szó szerint ragyogó terveknek a rideg valóság az útjába állt.
                
            Kína második Holdja és az Égbolt Városa - a megaprojektek, amik soha nem valósultak meg
            Mesterséges Hold az égre, ami bevilágítja a sötét utcákat éjszaka és Sky City vertikális városa, melyet soha nem kell elhagyni a lakóknak: a nagyratörő és néha szó szerint ragyogó terveknek a rideg valóság az útjába állt. 
        
    
    
                     A semmiből építenék fel az Egyesült Államok következő nagyvárosát
            Telosában mindenki egyenlő, az eget pedig légitaxik népesítik be.
                
            A semmiből építenék fel az Egyesült Államok következő nagyvárosát
            Telosában mindenki egyenlő, az eget pedig légitaxik népesítik be.
        
    
 
 
         Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR