Konkrét idegmérgeket eregetnek az utasszállító gépek a kabinba

2025 / 09 / 16 / Felkai Ádám
Konkrét idegmérgeket eregetnek az utasszállító gépek a kabinba
A kereskedelmi járatokon egyre gyakoribbak az úgynevezett „füstesemények”.

A „füstesemény” kifejezés baljósan hangzik — és sajnos nem véletlenül: azt jelenti, hogy repülés közben mérgező gázok kerülhetnek a kabinba, amelyeket az utasok és a személyzet egyaránt belélegezhet. Ezek élettani hatásai sem túl pozitívak: olykor a súlyos agyrázkódásra emlékeztető tüneteket idézhetnek elő, szélsőséges esetben pedig kényszerleszállásig fajulhat a helyzet.

A kereskedelmi repülőgépeken a hajtómű beszívja a friss levegőt, összesűríti és felmelegíti, majd — „lecsapolt levegő” (bleed air) formájában — a kabinba vezeti. Ha azonban a csapágytömítések elkopnak, az olaj a levegőbe juthat és a hő hatására elpárologhat, így mérgező vegyületek kerülhetnek a kabin levegőjébe.

A WSJ cikke szerint a gyártók régóta tudnak a problémáról, mégis az átfogó megoldások helyett inkább kockázatcsökkentéssel próbálkoznak.

Az amerikai légügyi felügyelet, az FAA „ritkának” nevezi az ilyen eseteket, ugyanakkor tavaly mintegy 330 füsteseményt regisztráltak az Egyesült Államokban; egy átfogó vizsgálat viszont ennek nagyjából a kétszeresét találta, és valószínű, hogy sok esetet egyáltalán nem jelentettek. Az incidenslistákon gyakran felbukkan az Airbus A320-as család.

A Kongresszus elé kétpárti törvényjavaslat került, amely speciális szűrők alkalmazását írná elő, és fokozatosan kivezetné a lecsapolt levegő használatát (tavaly egy hasonló kezdeményezést már elgáncsolt az iparági ellenállás). A Boeing 787-es például eleve olyan elektromos rendszert alkalmaz, amely teljesen megkerüli a bleed air-t. A WSJ által megszerzett e-mailek szerint ugyanakkor, amikor a Boeing a 787-es új levegőtisztító rendszerének marketingjét tervezte, egy vezető attól tartott, hogy ha ezt túlhangsúlyozzák, az ráirányítja a figyelmet a cég régebbi gépeinek gyengébb levegőminőségére.

Vagyis minden jel arra utal, hogy régóta ismert kockázatról van szó, amelynek kezelésében továbbra is hiányzik az iparági szintű átláthatóság és a következetes fellépés.

(Kép: Pixabay)


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Rekordméretű homokdűnét épített új tesztpályájára a BYD
Rekordméretű homokdűnét épített új tesztpályájára a BYD
Komolyan gondolja a világhódítást a BYD, és ennek újabb bizonyítéka az a kínai komplexum, ahová egy fedett homokdűne is került a terepjárók tesztelésére, méghozzá akkora, ami Guinness-rekordot is ért.
Ezt a 2026-os autót már drót nélkül tölthetjük, kényelmesen, mint a telefont
Ezt a 2026-os autót már drót nélkül tölthetjük, kényelmesen, mint a telefont
A Porsche megerősítette: a 2026-ban érkező Cayenne EV-hez gyári, 11 kW-os, közel 90%-os hatásfokú vezeték nélküli töltés kérhető, amely beparkolás után automatikusan indul.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.