Az AFP a kínai állami kézben levő People's Daily napilap alapján számolt be róla, hogy a Szecsuan tartomány délnyugati részén, Csengtuban található laboratóriumban első ízben kapcsolták be Kína legnagyobb kísérleti fúziós reaktorát, ami a jövőben nagyon komoly mértékben járulhat majd hozzá az ország energiaellátásához.
A fúziós reaktorok a hagyományos atomreaktorokkal szemben nem az atommagok hasadásából, hanem azok összeolvadásából nyerik az energiát, vagyis hasonló elven működnek, mint maga a Nap. A kínai reaktort viszont nem csak emiatt nevezik "mesterséges napnak", hanem azért is, mert a belsejében egészen pokoli, 150 millió Celsius-fokos hőség uralkodik - vagyis tízszer magasabb hőmérséklet, mint a Nap magjában. A fúziós reaktoroknak számtalan előnye van a fissziós atomreaktorokhoz képest, hiszen tökéletesen zöld energiát biztosítanak és a működési elvükből fakadóan radioaktív hulladékot sem termelnek, emellett pedig a balesetek esélye is jóval alacsonyabb.
Európából nézve különösen érdekes, hogy a kínaiak ugyanazt a HL-2M Tokamak reaktort használják, mint amilyet a franciaországi Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktorban (ITER) is építenek, vagyis a sikeres teszt az európai projekt számára is egy jó előjel. Ahogy korábban írtuk, a 35 ország részvételével épülő ITER a világ legnagyobb fúziós reaktora lesz, ha elkészül, ami a jelenlegi tervek szerint 2025-re várható. Ez persze még nem jelenti, hogy a világ egyik pillanatról a másikra átállhat a sokkal hatékonyabb energiatermelésre, hiszen az ilyen reaktorok üzemeltetéséhez jelenleg több energiára van szükség, mint amit megtermelnek, és az így előállított áram ára is rendkívül magas lenne.
(Fotó: Visual China Group/Getty Images, China Atomic Energy Authority)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR