Az Eelume egy hatméteres kígyószerű robot, amely kamerákat és érzékelőket használ a víz alatti navigációhoz. A CNN szerint a dokkállomáson elhelyezett robot legfeljebb ötszáz méter mélységig merülhet, akkumulátora pedig hat hónapig húzza töltés nélkül, természetesen a víz alatt. Változatos eszközkészletei lehetővé teszik számos feladat elvégzését, beleértve
a tenger alatti szelepek üzemeltetését, valamint a tengeri képződmények és üledékek eltávolítását.
Noha mostanra számos mélyvízi-vezetékrendszer karbantartását autonóm járművek végzik, ezeket általában egy komplett legénységgel ellátott hajóról irányítják, amelyet a szükséges helyre kell navigálniuk. Az efféle műveletek napi százezer dollárba kerülhetnek - mondta Pål Liljebäck, az Eelume fejlesztője, az Eelume Subsea Intervention technológiai igazgatója a CNN-nek. Hozzátette: mivel a robot bármikor mozgósítható ellenőrzésre és beavatkozási feladatok elvégzésére, ezáltal jelentősen csökken a költséges felszíni hajók szükségessége.
Az Equinor norvég olajvállalat volt az Eelume egyik legkorábbi befektetője. "A dízeles felszíni hajók rengeteg szén-dioxidot bocsátanak ki, az Eelume-hez hasonló robotok azonban szinte semmit sem" - magyarázza a CNN-nek Pål Atle Solheim Snes, az Equinor vezető mérnöke. Sőt, a robotkészülék olcsóbb karbantartó-javító módszere csökkenti költségeiket. "Ahelyett, hogy munkatársaink veszélyes körülmények között dolgoznának a nyílt vízen, szárazföldi ellenőrző helyiségbe helyezhetjük őket" - mondja Solheimsnes.
Az Eelume Undersea Intervention egyike azon számos cégnek és kutatónak, akik víz alatti drónokat fejlesztenek: a német Fraunhofer Institute for Optronics-nél például olyan víz alatti mentőrobotot fejlesztenek, amely megmentheti az embereket a fulladástól. Míg a Harvard Egyetem kutatói drónjaikkal szinkronizált halcsoportokat utánoznak, hogy elősegítsék óceánjaink megfigyelését. Az Eelume Underea Intervention és az Equinor az év végén az Åsgard olaj- és gázmezőn végzik majd az utolsó tengerfenéki teszteket. Az Eelume ugyanakkor már bejelentette, hogy első kígyórobotjait jövőre kívánja bevetni. A vállalat célja, hogy 2027-ig világszerte legalább ötven gép szelje az óceánokat.
(Fotó: Eelume Subsea Intervention)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR