Kiderítették, hogy valójában miért készítenek szelfiket magukról az emberek

2023 / 05 / 02 / Bobák Zsófia
Kiderítették, hogy valójában miért készítenek szelfiket magukról az emberek
A hiúságnál jóval komplexebb okok húzódnak meg az állandó szelfikészítés mögött.

Az Ohio Állami Egyetem, a Waterlooi Egyetem és a német Tübingeni Egyetem kutatói utánajártak, milyen pszichológiai okok állnak a harmadik fél szemszögéből készített képek népszerűsége mögött, vagyis miért lett akkora divat a szelfikészítés az elmúlt időkben. A szakértők korábbi teóriák alapján azt feltételezték, hogy a személyes (első személyű) perspektívával ellentétben ezek a harmadik személyű képek a fotós számára jobban megragadják a pillanatot és nagyobb jelentőséget adnak neki, illetve jobban kifejezik az esemény jelentőségét, a kutatás eredményei pedig alátámasztják ezt az elképzelést.

A kísérlet során hat részletben elemezték az emberek fényképezési szokásait, amelyek során egy-egy rövid helyzetleírást követően (például: képzeld el, hogy egy napot töltesz a strandon egy közeli barátoddal) arra kérték őket, hogy osztályozzák a történéseket az alapján, mekkora jelentőséget tulajdonítanak magának az esemény átélésének és mekkorát az eseményen túlmutató nagyobb jelentésnek. Később azt kellett eldönteniük, hogy milyen típusú fotót készítenének, ha a helyzet fizikai megtapasztalását szeretnék valahogyan rögzíteni, vagy ha inkább a pillanat jelentőségét örökítenék meg. Emellett olyan felvételeket látva, amelyen nem ők szerepeltek, meg kellett mondaniuk, melyiket készítenék el, ha a fotóalany helyében lennének (ekkor 746 szavazattal a szelfi-perspektíva győzött).

A kutatók előzetes hipotézise tehát az volt, hogy amennyiben az emberek az esemény jelentőségét akarják kifejezni és emlékbe eltenni, akkor a harmadik fél szemszögéből készült képeket fogják preferálni, azaz szelfit (önfotót) készítenek. A kísérlet során a résztvevők válaszai is erre utaltak, emellett a korábban az Instagramon publikált képeik utólagos elemzése során is ezt az elméletet igazolták. Ez utóbbi teszthez a kutatók kérdésére azt kellett kiválasztaniuk, hogy a posztolt fotókról mi jut eszükbe első látásra: a fizikai élmény vagy a pillanat jelentősége. A harmadik személyű képek (szelfik) esetén döntő többségben az utóbbi opció mellett tették le a voksukat az emberek.

A kísérlet során az egyértelművé vált, hogy a szelfikészítés tulajdonképpen nem, vagy nem kizárólag az emberi hiúságból született trend, sokkal inkább egy nagy jelentőséggel bíró helyzet megörökítésének a vágya a mögötte rejlő motiváló erő, de ez önmagában nem jelenti azt, hogy a szelfi többet jelentene az emberek számára, mint egy olyan kép, amelyen nem szerepelnek személyesen.

Azt, hogy egy fotót mennyire értékelnek jól sikerültnek a készítőik, leginkább az befolyásolja, hogy az adott kép milyen mértékben felel meg az előzetes elvárásaiknak és a kép készítésével elérni kívánt céljuknak.

Az eltérő perspektívák teljesen különböző feldolgozási stílust képviselnek és a harmadik fél szemszögéből készült képek esetén a jelentés is absztraktabbá válik. A szakértők szerint az emberek nem feltétlenül tudatos módon, inkább ösztönösen használják a két eltérő képkészítési módot egy-egy szituációban és ebből kiindulva az is lehetséges, hogy más stílusok, például a fekete-fehér képek készítése szintén a fotón megörökített élethelyzet jelentőségének kiemelésére szolgálnak.

"A pszichológusok régóta úgy tekintenek az énre, mint egy kétoldalú konstrukcióra, ami tapasztalati és fogalmi komponensekből áll össze. Tekintve, hogy a jelen tanulmány arról árulkodik, hogy az emberek időnként a pillanat fizikális tapasztalatának, máskor pedig a jelentésének megragadására alkalmazzák a fényképeket, lehetséges, hogy azért használnak különböző típusú személyes fotókat, hogy ezeket az eltérő oldalaikat dokumentálják?" - teszik fel a kérdést a kutatók a tanulmány összegzésében - "Ez a lehetőség arra utal, hogy az emberek döntése a fotó típusával kapcsolatban nem csak a képre adott reakcióikat befolyásolja, hanem emellett átfogóbb jelentőséget hordoz a személyes narratívájuk fejlődése szempontjából[...]"

A következtetések szerint a szelfikészítés ilyen módon nagyobb horderejű és "mélyebb" dolog az egyszerű divatkövetésnél, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy ennek minden körülmények között tudatában vannak az emberek: egy korábbi tanulmány, amelyet szintén az Ohio Állami Egyetem szakértői végeztek el, azt mutatta, hogy az Instagramon túl sok szelfit posztoló férfiak nem túl megnyerő képet alakítanak ki magukról.

A vizsgálat eredményei szerint a résztvevők azokat a férfiakat, akik főként őket ábrázoló képeket, szelfiket töltöttek fel az oldalukra, nárcisztikusabbnak ítélték meg és nagyobb eséllyel bélyegezték őket pszichopatának,

főként akkor, ha láthatóan sok időt töltöttek a képek utólagos korrigálásával. Míg a nárcizmus a személyiséggel kapcsolatos egyfajta bizonytalanságot takar, addig a pszichopátia többek között az empátia hiányában nyilvánul meg, ezért, míg az előbbi értékelésre számítottak a kutatók, addig az utóbbi valamelyest meglepte őket, elvégre egy pszichopata egyén kevésbé törődik vele, mit gondolnak róla mások (a szelfik posztolása viszont erre utal). Az én tárgyiasítása viszont a pszichopátiával együttjáró jellemző lehet a kutatók szerint, ez magyarázhatja a résztvevők ítéletét.

(Fotó: Foundry Co/StockSnap/Pixabay, PxHere)


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Meglepő, de az aranynál nincs jobb fogyasztószer
Meglepő, de az aranynál nincs jobb fogyasztószer
Ígéretes fogyasztószer, de mennyire arany, ami fénylik?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.