Nagy-Britannia a légi járművek gyártásának élvonalába tartozott hosszú ideig, az országban gyártott rengeteg különböző típusú repülőgép közé tartozott többek között a Geoffrey de Havilland repülőgéptervező nevéhez köthető Mosquito, ami a szövetséges hatalmak egyik legfőbb éjszakai bevetésekre küldött gépévé vált a második világháború során, vagy a Havilland Comet, a szintén de Havilland által fejlesztett gép, ami az első sorozatban gyártott sugárhajtású utasszállító repülőgép volt a világon, de ide sorolható a Vickers Viscount is, ami az első légcsavaros gázturbinás utasszállító repülőgép volt.
Az országban azonban az elmúlt években visszaesett a saját fejlesztésű és gyártmányú gépek száma, olyannyira, hogy a Flight Global 2006-ban már a kereskedelmi repülőgép-gyártás végét vizionálta és arról számolt be, hogy a nemzet az utasszállítók fejlesztésének tekintetében kispadra került. Ez a helyzet indokolja egy brit eVTOL gyártó vállalat, a Vertical Aerospace szeptember 26-ai bejelentését, ami szerint a legújabb gépük tesztje az első alkalmat jelenti húsz év óta, mikor egy brit cég új repülőgépe emelkedett a magasba.
A cég eVTOL-ja, a VX4 egyelőre nem automata üzemmódban, hanem pilótával repült,
később pedig, a megfelelő engedélyek beszerzése után, légitaxi szolgáltatás indítását tervezik vele. A gép négy utas szállítására lesz alkalmas, 160 kilométer hatótávval, 240 km/h átlagsebességgel és a 300 km/h-át is meghaladó maximális sebességgel.
A cég tervei szerint van rá esély, hogy 2025-re megkapják a hatóságoktól a zöld utat a légitaxi munkába állításához és a mostani teszt is az ide vezető út egy lépését jelentette, bár a gép egyelőre még a talajhoz volt erősítve biztonsági okokból a repülés időtartama alatt. A tesztet még két másik követi majd, a következő alkalommal már 15 méteres magasságban, azután jóval magasabban, 1500-3000 méteren végezve a manővereket, ami meghaladja a legtöbb eVTOL képességeit, amelyek ennél alacsonyabb repülésre vannak optimalizálva.
A Vertical Aerospace gépe, annak ellenére, hogy a tesztelése még csak most zajlik, már rendkívül népszerű a vállalatok körében és számos helyről érkezett rá megrendelés, többek között az American Airlines és a Virgin Airlines is vásárolt belőle néhány példányt.
(Fotó: Vertical Aerospace)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR