Jól hangzott, de nem működött az Amazon kassza nélküli boltja

2024 / 04 / 05 / Pőcze Balázs
Jól hangzott, de nem működött az Amazon kassza nélküli boltja
2016-ban jelentették be, most azonban részben leállították az Amazon kísérletét, amelynek a célja az volt, hogy kasszák nélküli szupermarketek jöjjenek létre. Pedig a vízió izgalmasan hangzott: egyszerűen csak ki kell sétálnunk a kiválasztott termékekkel, miközben kamerák, érzékelők és a mögöttük lévő rendszer kiszámolják, hogy mennyivel tartozunk.

Négy éve, 2020 februárjában írtunk arról a Rakétán, hogy az Amazon beüzemelt egy teljes szupermarketet, ahol mindenki bolti tolvajként viselkedhet, csak közben automatikusan fizet is - a számla pedig megérkezik az Amazon-fiókjába. Akkorra a kisebb közértjeiket már felszerelték a "Just Walk Out", azaz "Csak sétálj ki" technológiával, ám azokban lényegesen egyszerűbb, bár persze nem triviális, rájönnie arra a mesterséges intelligenciával is dolgozó szoftvernek, hogy kinek mennyit kell fizetnie. Előbbiben kész termékek közül választunk, egy doboz kólát nem nézegetünk hosszasan, lekapjuk a polcról és már meg is vagyunk. Ezzel szemben a gyümölcsöt, húst a vásárlók gyakran felveszik, megnézegetik, majd visszateszik. Ez sokkal összetettebb feladatot ró arra a rengeteg szenzorra, aminek konszenzusra kell jutnia arról, hogy most akkor megvettük-e azt a zellert, vagy sem. És akkor mi van, ha végül meggondoljuk magunkat, és visszatesszük a zellert - a sárgarépák közé? Mindez nem csak bonyolultnak hangzik, hanem valóban az is. Még az Amazonnak is bele tudott törni a bicskája.

Az Ars Technica most arról számolt be, hogy vége a kisétálós Amazon Fresh szupermarketeknek. 2022-ben még mindig ezren dolgoztak azon Indiában, hogy trenírozzák a rendszer mögötti mesterséges intelligenciát, ami teljesen átlagos szakasza lehetne bármilyen MI-projektnek, ám ebben az esetben az idő előrehaladtával nem akartak elfogyni a hús-vér emberek feladatai. Vagyis valamilyen alapvető gond volt az ötlettel, vagy a technológiával.

Minden ezer eladás után hétszáz emberi ellenőrzésre volt szükség, miközben a cél húsz-ötven ilyen interakció lett volna.

Pedig az Amazon már húsz kisközértben, negyven szupermarketben és két bio-szupermarketben üzemeltette a "Just Walk Out" rendszert, sőt, stadionoknak és reptereknek is értékesítették azt. A világ legismertebb e-kereskedelmi vállalata valószínűleg nem a Walmart vagy a Tesco babérjaira tört, inkább szeretett volna egy olyan szektornak is a beszállítója lenni, amely a világ kereskedelmének még mindig nagyon fontos terepe. Ne felejtsük, hogy az Amazont sokan nem webáruháznak, hanem adat-nagyhatalomnak tekintik, ebbe a képbe pedig remekül beleillene, hogy ők figyelik meg és elemzik, hogy hány deka parizert viszünk haza a családnak. Így nem meglepő, hogy a visszavonulásuk is csak részleges: a kisétálós kisközértek megmaradnak, a szupermarketekben pedig egy saját fejlesztésű bevásárlókocsival segítenék a nagybevásárlásainkat - és a saját ambícióikat.

Magyarországról indul a kasszamentes vásárlás következő forradalma A Kende Gastro az elmúlt hónapokban két olyan automata bolt prototípusát is bemutatta, ahol a vásárlás után a pénztárat kihagyva sétálhatunk ki az üzletből. A mesterséges intelligenciával működő technológiára már most is hatalmas az érdeklődés, de Kende Gábor szerint ez még csak a kezdet.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.