Az eddigi legkisebb holdjáró lehet majd a holland TU Delft egyetem diákjainak rovere, melyet az Európai Űrügynökség (ESA) által is támogatott Lunar Zebro projekt keretében fejlesztettek ki. A projekt résztvevőinek elmondása szerint a rover lehet az első teljesen holland, sőt, egyben az első teljesen európai építésű rover, ami a Holdra mehet. A 2017 óta tartó projektben eddig már több mint 120 diák vett részt.
A TU Delft diákjainak holdjárója közel sem egy gigantikus szerkezet: a rover mindössze 2,5 kg-ot nyom, és nem nagyobb egy A4-es lapnál. Ez saját bevallásuk szerint egy külön kihívást jelentett a tervező diákok számára, akik így kénytelenek voltak komolyabban elmélyedni a miniatürizálás doktrínájában. Többek között ennek eredményeképpen az eszközön található két kamerát is a diákok fejlesztették, ezek súlya egyenként mindössze 2 gramm.
A rover különlegessége azonban a meghajtásában rejlik: a napelemek által energiával ellátott holdjáró az elektromos motorjaival lényegében egy-egy olyan, C-alakú lábat forgat, mely átmenetet képez egy kerék, és egy „sima láb” között. A megoldást a diákok a Pennsylvaniai Egyetem RHex projektjéből kölcsönözték. A holdjáró közlekedését megkönnyítendő, a járműhöz saját szoftvert is írtak, mely segít eldönteni a rovernek, hogy mely akadályokon tud még keresztülmenni, és melyeket kellene inkább megkerülnie. A holdjárót ezen felül egy félautomata navigációs rendszerrel, illetve sugárzásmérővel is felszerelték.
A Lunar Zebro projekt célja, hogy a rover végül a Holdon landoljon egy leszállóegység fedélzetén, majd túléljen egy holdbéli napot, mely összesen 14 földi napnak felel meg. Ezt követően a holdjáró egy hibernélt üzemmódba kapcsol, hogy így élje túl a -233°C-os holdbéli éjszakát, melyet követően remélhetőleg majd újra működésbe lép. A rover a Holdon különböző vizsgálatokat – többek között sugárzásmérést is – fog végezni az ott töltött idő alatt.
A TU Delft szakemberei már több földi helyszínen is tesztelte a holdjárót, például Izlandon, vulkanikus aktivitás által formált terepen, de a jármű svájci hegycsúcsokat is megjárt már, sőt, az ESA ESTEC központjában egy szimulált marsi terepen is elboldogult. A szakemberek szerint a rover akár már 2023-ban is elindulhat a Holdra. A holdjáró megalkotói szerint ez még csak a kezdet: a tervezői szerint az eszköz arra is alkalmas lehet, hogy rajokban alkalmazzák, különböző kutatási feladatokra, nemcsak a Holdon, de a Földön is.
(Fotó: Zebro Space)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR