A szigetország nyugati részén, Hellisheidi mellett üzembe helyezett Orca nyolc nagy konténerből áll, amelyek ventilátorok és szűrők segítségével vonják ki a légkörből a szén-dixoidot - számol be róla az Axios. A gázt ezután az izlandi Carbfix által kidolgozott eljárással vízben feloldják, majd a földbe fecskendezik, ahol nagyjából két év alatt karbonátásványokká alakul. Ez természetesen mit sem érne, ha az üzem működtetéséhez szükséges energiát fosszilis energiahordozókból nyernék, de az Orca működtetéséhez szükséges áram teljes egészében geotermikus energiából származik. A Climeworks szerint az eljárással évente nagyjából négyezer tonna szén-dioxidot tudnak kivonni a légkörből, ami nagyjából 870 autó éves kibocsátásának feleltethető meg.
Hogy ez sok vagy kevés, az nézőpont kérdése, hiszen a Tenmilliontrees.org adatai szerint egy átlagos, kifejlett fa például évente 22 kilogramm szén-dioxidot köt meg, vagyis az Orca nagyjából annyi CO2-t von ki a légkörből, mint 180 ezer fa, ugyanakkor a The World Counts számlálója szerint csak az idei évben eddig 30 milliárd tonna szén-dioxid került a légkörbe az emberi tevékenység nyomán, amihez képest a négyezer tonna elhanyagolhatóan kevésnek tűnik.
A szakértők nagyjából egyetértenek abban, hogy a Climeworkséhez hasonló megoldások rövid távon alkalmatlanok arra, hogy megoldják a kibocsátással kapcsolatos problémákat, hiszen a technológia sem méreteiben, sem az árában nem áll készen arra, hogy globális szempontból is jelentős mennyiségű szén-dioxidot vonjanak ki a levegőből. A Climeworks ugyan nem árulta el, hogy az Orcával mennyibe kerül egy tonna szén-dioxid semlegesítése, de Jan Wuzbacher, a vállalat vezérigazgatója annyit azért elmondott, hogy a céljuk, hogy a következő évtizedben már tonnánként 100-200 dollárért tudják kivonni a szén-dioxidot a levegőből.
Ha a már megkezdett fejlesztések folytatódnak, a technológia hosszútávon fontos eleme lehet a klímaváltozás elleni harcnak, amiben egyre többen látják meg a potenciált, januárban például Elon Musk is felajánlott százmillió dollárt annak, aki képes a lehető leghatékonyabb karbonsemlegesítő megoldással előállni.
(Fotó: Climeworks)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR