Itt rejtőzhet az eltűnt maláj MH370 járat

2024 / 08 / 28 / Felkai Ádám
Itt rejtőzhet az eltűnt maláj MH370 járat
Egy szakember abból indult ki, hogy a gépet szándékosan terítették le az útvonaláról és “tüntették el” – a tökéletes helyszínt is azonosította, ahol egy ilyen gépet el lehet rejteni.

2014. március 8-án a 239 emberrel a fedélzetén a MH370-es járat mindössze 38 perccel az indulás után tűnt el a radarról a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó menetrend szerinti útja során, és veszett nyoma végleg a Dél-kínai-tenger felett. Mindezt éveken át tartó, nemzetközi kutatási erőfeszítések követték, de sajnálatos módon mindhiába, így az MH370 eltűnésének körülményei a mai napig tisztázatlanok.

Idén tehát tízéves a tragédia, és mostanra rengeteg elmélet, sőt módszer született arra, miként lehetne beazonosítani a gép tartózkodási helyét, ami ha mást nem, talán lezárást jelenthetne a hozzátartozóknak:

Víz alatt rögzített hangok az eltűnt, maláj, MH370 járat nyomára vezethetnek végre A maláj MH370 eltűnése igazi rejtély, és bár több módszerrel próbálták megtalálni a roncsokat, eddig ezek az erőfeszítések kevés sikerrel jártak – ez változhat meg most talán a hidrfonoknak köszönhetően.

Legutóbb, amint arról a Daily Mail beszámolt, egy kutató állt elő egy új és igen meglepő elmélettel: Vincent Lyne, a Tasmania Egyetem kutatója szerint a repülőt szándékosan egy 6000 méter mély “lyukba” irányították az Indiai-óceán távoli és zord víz alatti területén, az úgynevezett Broken Ridge-nél.

Lyne, aki az egyetem Tengerészeti és Antarktiszi Tanulmányok Intézeténél dolgozik, úgy jellemzi a Broken Ridge-t, mint egy veszélyes óceáni környezetet, ahol meredek, keskeny falak, hatalmas gerincek és mély árkok találhatók. Lyne állítása szerint a pilóta, Zaharie Ahmad Shah szándékosan vezette a gépet erre a területre, így az ideális rejtekhellyé vált. Lyne véleménye szerint a régió finom üledékei évekig sikeresen fedhetik el a gép roncsát.

Egyébként idén már napvilágot látott egy elmélet, amely szerint a gépet tehát szándékosan térítették le az útvonaláról, hogy aztán elrejtsék valahol – akkor egy úgynevezett kontrollált, “lágy leszállásról” beszéltek a szakértők, mely során a gépet úgy tették le akár a vízen, akár a szárazföldön, hogy a lehető legkevesebb roncs maradjon hátra:

Egy évtized után végleg megoldódhat a maláj MH370 járat eltűnésének a rejtélye A maláj MH370-járat éppen tíz éve, 2014 március 8-án tűnt el – most azonban a texasi Ocean Infinity szerint pontosan meghatározható lehet a gép helye, és ezt az elképzelésüket egy szakértői elképzelés is alátámasztja.

Egy LinkedIn-bejegyzésben Lyne tehát a fenti elmléthez csatlakozik lényegében, vagyis nem fogadja el azt a másik elméletet, miszerint az MH370-es járat üzemanyaghiány miatt irányítás nélkül csapódott az óceánba. Lyne így szintén egy irányított landolásról beszél, amit Shah aprólékosan megtervezett méghozzá szándékosan azzal a céllal, hogy biztosítsa a gép eltűnését. Lyne úgy véli, hogy ezt az elméletet alátámasztják a Boeing 777-es eltűnésének újonnan elemzett jelei és a roncsok károsodásának nyomai, amelyeket a US Airways 1549-es járatának Chesley Sullenberger kapitány által 2009-ben végrehajtott irányított leszállásához hasonlít.

Az persze nagy kérdés, hogy Shah miért tett volna ilyet egyáltalán. Azonban ezzel kapcsolatban korábban már nem egy teória látott napvilágot: egyes elméletek szerint Shah-nak több személyes problémája is volt: feleségével különváltak, miközben egy kedves rokonát bebörtönözték. Emiatt aztán bizonyos feltételezések szerint ilyen, úgynevezett gyilkosság-öngyilkosságot követhetett el. Shah felesége és családtagjai azonban következetesen tagadják ezeket a vádakat, és a férfit odaadó családapaként írják le.

Mindezek ellenére Lyne biztos abban, hogy Shah a tettes, és a tragédiát előre megtervezte. Szerinte a bizonyítékok “kétségkívül igazolják”, hogy a gépnek még volt üzemanyaga és működtek a hajtóművei, amikor szándékosan az óceánba csapódott. A szakértő ezen felül tehát egy konkrét helyet is megjelölt az Indiai-óceán déli részén, ahol a penangi repülőtér hosszúsági foka találkozik a Shah otthoni szimulátorán felfedezett repülési útvonallal, amelyet a nyomozók eleinte lényegtelennek ítéltek.

Lyne szerint tehát ezt a területet kellene kiemelten kezelni az (esetleges) jövőbeli keresések során. Hozzáteszi azt is, hogy szerinte a keresési műveletek korábban azért nem vezettek eredményre, mert hibás tudományos alapokon nyugodtak. Úgy véli tehát, hogy az általa javasolt terület lehet a rejtély megoldásának kulcsa.

Mint korábban írtuk, a gép eltűnését követően a repüléstörténet legnagyobb és legköltségesebb kutatási művelete kezdődött, amely négy évet ölelt fel – ám a repülőgép sajnos nem került elő. Mindazonáltal ígéretes fejleményként volt elkönyvelhető, hogy 2015-ben és 2016-ban olyan roncsdarabokat fedeztek fel az Indiai-óceán nyugati partvidékén, amelyeket végül az MH370 részeiként azonosítottak. A szerencse ezt követően azonban elpártolt a keresőktől: 2017 januárjában, egy 120 ezer négyzetkilométeres területet lefedő, hároméves sikertelen kutatás után, a Közös Ügynökség Koordinációs Központja végleg beszüntette a keresési műveletet. Ezt követően az Ocean Infinity 2018 januárjában végzett későbbi kutatása során sem sikerült megtalálni a repülőgépet.

Mint a fentebbi cikkünkben írtuk, a szándékos eltérítés és a kontrollált landolás elméletét azonban annyira komolyan vették az Ocean Infinity-nél, hogy ismét elindítanák a keresést, ráadásul úgy, hogy feltételes kifizetést is elfogadnának – vagyis csak tényleges eredmény, a gép előkerülése esetén kapnának kompenzációt. Mint Oliver Plunkett, az Ocean Infinity vezérigazgatója elmondta:

“Most abban a helyzetben érezzük magunkat, hogy visszatérhetünk az MH370 kereséséhez, és erről javaslatot nyújtottunk be a malajziai kormánynak. Az MH370 megtalálása, valamint az érintettek számára a lezárás nyújtása állandó gondolatunk, amióta 2018-ban elhagytuk az Indiai-óceán déli részét.

Számos szakértővel dolgoztunk együtt, akár az Ocean Infinity-n kívül is, hogy folytassuk az adatok elemzését, annak reményében, hogy a keresési területet leszűkítjük annyira, hogy a siker potenciálisan elérhetővé válik.”

(A cikkhez használt képet a DALL-E generálta)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.