A nyolcvanas évek végén két testvér, Thomas és John Knoll készítették el azt a grafikus szoftvert, amelyet később Photoshopra kereszteltek át, majd eladtak az Adobe-nak. A szoftver neve az elmúlt három évtizedben köznevesült; a retusált képeket még a laikusok is "fotosoppoltnak" hívják, ami jól mutatja az eredetileg csak Apple számítógépeken futó program sikerét és népszerűségét. Az évek során a Photoshop rengeteg változáson ment keresztül, mára a legtöbben egy rendkívül széles szoftvercsomag, az Adobe Creative Cloud részeként használják, természetesen, mint annyi minden mást, előfizetéses alapon. Ehhez a szemlélethez, üzleti modellhez pedig tökéletesen illeszkedik az úgynevezett "freemium" modell bevezetése, vagyis
hadd használja mindenki ingyen a program képességeinek egy részét, majd úgyis fizetnek, ha többre van szükségük.
A The Verge-ön olvasható hír szerint Kanadában már zajlik is ennek a tesztelése, igaz, nem a telepített, hanem a böngészőben futó Photoshop esetében, amelyet tavaly októberben adott ki az Adobe. A böngészőkben futó programoknál nem egyszerűen arról van szó, hogy megspóroljuk a telepítési időt; a külföldi oktatási intézményekben népszerű, olcsóbb Chromebook számítógépeken másként nem is lehetne futtatni a szoftvert. Ezzel együtt fontos, hogy a számítógépünkön be kell, hogy legyünk lépve az ingyenes Adobe fiókunkba, mialatt photoshopozunk.
"Hozzáférhetőbbé akarjuk tenni a Photoshopot, próbálják ki, éljék át minél többen. (...) Ott akarunk lenni, ahol a felhasználóink. Nem kell erős gép ahhoz, hogy photoshopozzanak"
- fogalmazott Maria Yap, a cég alelnöke. A webes Photoshopot az Adobe eleinte csak arra tette képessé, hogy egészen alapvető szerkesztéseket végezzünk egy-egy képen, ám később egyre több funkciót építettek be, illetve lehetővé tették, hogy ott nyissunk új fájlt, ne kelljen minden egyes alkalommal a telepített programban kezdenünk a rajzolást, szerkesztést. Azt egyelőre nem tudni, hogy pontosan mikor terjesztik ki az ingyenes webes verziót más országokra, addig is több weboldalon közöltek gyűjtést arról, hogy melyek a legjobb ingyenes alternatívái a programnak.
(Fotó: Unsplash/Szabó Viktor/Onur Binay)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR