 
                                            A Google 2007-ben indította el a Street View (magyarul utcakép) szolgáltatást, aminek keretében a keresőóriás autói a tetejükre szerelt 360 fokos kamerákkal járják a világot, és lefotóznak mindent, ami az útjukba kerül. Mivel a Google ma már az autók mellett gyalogosan, hajóval, triciklivel és hójáróval is készíti a fotókat, így 15 év alatt gyakorlatilag sikerült megalkotniuk a Föld kétdimenziós másolatát, Afrika és a Közel-Kelet kivételével már alig van olyan lakott terület, ahova ne zarándokolhatnánk el a számítógépünk képernyője előtt ülve.
Bár az Utcakép rendkívül sok esetben nyújt hasznos segítséget, a tömeges fotózással együtt gyorsan jöttek az adatvédelmi kérdések is, amelyek nem kevés jogi problémát okoztak a Google-nek az elmúlt években. Emiatt több országban vagy városban hosszabb-rövidebb időre fel is kellett függeszteniük a fotók készítését, Berlinben például az Utcakép még ma is a 2008-2009-es állapotokat tükrözi.
A Google már 2008-ban elkezdett azzal kísérletezni, hogy az arcokat, rendszámokat és más, a személyiségi jogok szempontjából érzékeny képi adatot automatikusan kitakarjanak a képeken, ami az esetek nagy részében jól is működik, de arra még a rendkívül fejlett algoritmus sem képes, hogy hibátlan munkát végezzen: a Google fejlesztői által írt tanulmány szerint az Utcakép által használt algoritmus arcok esetében nagyjából 89%-os, míg rendszámoknál 94-96%-os hatékonysággal dolgozik.
A Google emellett a lakóházakat meg sem próbálja kitakarni, ami a cég szempontjából teljesen érthető hozzáállás, hiszen az épületek tömeges elhomályosítása az Utcakép használhatóságát veszélyeztetné. Ezzel kapcsolatban Magyarországon jelenleg a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnökének 2013-ban kiadott állásfoglalása az érvényes, ami megállapította, hogy "a projekt keretében történő felvételkészítés minden említett feltétel maradéktalan érvényesülése esetén a személyes adatok védelme szempontjából nem kifogásolható".
Más szempontból viszont mégis előfordulnak olyan esetek, amikor valakinek problémát okozhat, ha az Utcakép mindenki számára láthatóvá teszi a házát. A Cult of Mac nemrég arról írt, hogy Tim Cook Palo Altó-i háza egyik napról a másikra az Apple és a Google Térképén is láthatatlanná vált, aminek valószínűleg köze lehet ahhoz az ügyhöz, amelyben egy magát Tim Cook feleségének mondó nő a Twitteren kezdte el zaklatni az Apple vezérét. Bár ilyesmi a legtöbb emberrel viszonylag ritkán történik, ugyanakkor bárki találhatja magát olyan helyzetben, hogy valamiről úgy érzi, hogy jobb lenne, ha nem szerepelne az Utcaképen.
Ha arra lettünk figyelmesek, hogy a Google Utacképen látható maradt a kocsink rendszáma, az arcunk, vagy bármilyen más olyan dolog, ami szerintünk érzékenyen érinti a személyiségi jogainkat, akkor a következő módon tudjuk megoldani a problémát:
A Cult of Mac szerint a kitakarás nem csak a Google, de az Apple térképénél is lehetséges, ehhez a [email protected] e-mail címre kell küldenünk egy levelet pontosan megadva, hogy mit és honnan szeretnénk kitakarni a térképen.
(Borítókép: Arne Dedert/picture alliance via Getty Images)

 
         Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR