Így navigál a világ 2020-ban: a Galileo

2020 / 01 / 03 / Bobák Zsófia
Így navigál a világ 2020-ban: a Galileo
Európa saját műholdas helymeghatározó rendszere a legfiatalabb a csapatban, de egyben az egyik legprecízebb is. A fejlesztők pedig már a 6G felé vetik a tekintetüket.

Európában is szeretjük a tradíciókat, így a 21. századi navigációs rendszer névadójának a legnagyobb csillagászt, Galileo Galileit választották.

Az itáliai tudós annak idején elsőként fedezte fel a Jupiter holdjait, a Hold krátereit, a Szaturnusz gyűrűit, figyelte meg a napfoltok működését és a Tejút csillagait, ma pedig a róla elnevezett műholdak figyelnek meg minket az égből.

A program tesztfázisát 2005-ben indították útjára, ekkor lőtték fel a GIOVE-A-t, majd 2008-ban a GIOVE-B-t, melyek a Közepes magasságú Föld körüli pályára állva a rendszer lehetőségeit vizsgálták, úgymint a terhelhetőséget, az atomóra működőképességét, a sugárzásvédelmet, valamint kibocsátották az első jelet, hogy lefoglalhassák a szükséges frekvenciát (a szabályok szerint, le lehet „stoppolni” a frekvenciákat, vagyis aki először használja, azé lesz). 2011-től kezdték el a működő szatellitek pályára állítását, majd 2016. december 15.-én, Brüsszelben bejelentették, hogy Galileo Goes Live, vagyis Galileo Életre Kelt. A rendszert a Global Satellite Navigation System (GNSS), a világ navigációs szolgáltatásait összefogó hálózat részévé avatták, a European GNSS Agency (GSA) felügyelete és az Európai Űrügynökség irányítása alatt.

A Galileo rendelkezik egy különös ismertetőjeggyel, mely megkülönbözteti a csapat többi tagjától: ez az egyetlen rendszer, mely nem áll katonai felügyelet alatt.

Szükség esetén (úgymint terrortámadás) biztosít egy titkosított, nagy precizitású csatornát a hivatalos szervek számára, de a GPS, GLONASS és BeiDou hálózattal ellentétben elsősorban nem militáns célok vezérelték a kialakítását.

A műholdjainak számát tekintve a második lesz sorban a teljes rendszer kiépülésekor, melyet 2020-ra terveznek, a maga 30 tagú eszközparkjával (24 működő és 6 backup) megelőzi a 24 műholddal rendelkező GPS-t, és GLONASS-t, viszont elmarad a kínaiak több mint negyven eszköze mögött.

Egy kis technika

A Galileo 2020-tól search-and-rescue (SAR), vagyis keresés és mentés szolgáltatást is nyújtani fog, a Cospas-Sarsat nemzetközi hálózatán keresztül. Ehhez a Return Link Message interakciójára van szükség az SAR jelével, mely a tesztek szerint kiválóan működik, a bajba jutottak üzenete 57 másodpercen belül eljut a fogadóállomásig (miután beérkezett a kérelem az RLM transzmisszióra). Ez kulcsfontosságú lehet a nehezen megközelíthető területeken: tengeren, sivatagokban, hegyvidéken balesetet szenvedők számára. A Földi Szegmens tartalmazza a feldolgozó, tároló, monitorozó és irányítóközpontokat, valamint a telemetria, nyomkövető és kontroll (TTC) központokat, melyeket a Thales Alenia Space France és a GMW Spain állít elő. A rendszer a kettős-frekvenciájú multi-konstellációs (DFMC) környezetben fog működni, és szintén a szórt spektrumú, kódosztásos CDMA technológiát alkalmazza. A következő adag műholdat már építik Brémában, a kilövésre valamikor az idei évben fog sor kerülni, az Ariane 6 rakéta segítségével.

Már ma az okostelefon-gyártók kilencvenöt százaléka készít Galileo-kompatibilis chipeket, egy nemrégi bejelentés szerint pedig a felhasználók száma már átlépte az egymilliárdos határt. Az új gyártású személygépkocsi-modellekbe is beépítik a rendszert alkalmazó e-segélyhívó szolgáltatásokat, így Európa is lassan függetlenedhet a GPS uralmától, bár a két rendszer egyelőre még együttműködik és lehet, hogy ez a jövőben is így marad, mivel a Galileo a teljes lefedettséget egymaga (egyelőre) nem tudná biztosítani.

Novemberben, Prágában tartották meg a MyGalileoApp versenyt, melyen igen érdekes fejlesztéseket mutattak be az indulók, ezek az applikációk is növelhetik majd a rendszer népszerűségét.

A nevezőknek a startup életből ismerős pitcheléssel kellett meggyőzniük a szervezőket a termék előnyeiről, vagyis néhány tíz másodpercük volt rá, hogy elmondjanak minden jót az újításaikról.

  • Az első helyezett az ARGEO lett, mely a geolokáció és kiterjesztett valóság használatával lehetővé teszi a különböző kuponok, díjak, vásárlói kártyák helymeghatározását az utcán járva.
  • A második a Tractor Navigation App, melyet a traktorvezetők fognak majd szeretni, a műholdas helymeghatározás segíti a pozíciójuk vizualizációját és a gazdaságosabb útvonal tervezését.
  • A harmadik, a Ready Park lesz a zsúfolt nagyvárosokban reményvesztetten keringők megmentője, összeköti a parkolóhelyüket épp elhagyni készülőket az üres helyet keresőkkel.

A műholdas navigáció lesz az a technológia, amely „meghatározza a jövő vonatközlekedését” – mondta Carlo Des Dorides, a GSA igazgatója nemrégiben és a francia SNFC vállalat már neki is kezdett a jövőkép megvalósításának. A négy kilométeres tesztvonalon haladó automata vonatot a Galileo irányította odafentről. A jelenlegi rendszer szerint a vonatpályák mellett bizonyos távolságban telepített jelfogadásra alkalmas eszközök rendszeres ellenőrizésre és karbantartásra szorulnak, de a vonatba integrált vezeték nélküli kapcsolat ezt a problémát kiküszöböli.

A francia TVG-k már fel vannak szerelve az adóvevőkkel, az SNFC elképzelése szerint már 2023-tól teljesen automatizált vonatokon élvezhetjük az utazást.

És még egy érdekesség: Javier Benedicto, az Európai Űrügynökség Galileo Programjának vezetője egy december 14.-ei cikkében már nemcsak a most induló 5G hálózat biztosításáról beszélt, hanem bedobta a 6G-t is a köztudatba. „Az ESA és a GSA vezető szerepet vállalt az 5G sztenderdizációjában és hamarosan a 6G helymeghatározás szabványosításának irányába fog elmozdulni.” - jelentette ki Benedicto. És valóban léteznek már olyan jelvevők, melyek képesek a 6G fogadására, illetve tudnak kapcsolódni mind a Galileo, mind a GPS, GLONASS és Beidou rendszerekkel, valamint, bármilyen meghökkentően korainak tűnik is, a 6G-t Kínában már idén elkezdik fejleszteni.

(Forrás: GPSWorld, Fotó: Facebook/European GNSS Agency)


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.