A repülőgépek sebessége a vonatok teherbírásával - hyperloop pályák épülnek Európában

2022 / 10 / 21 / Bobák Zsófia
A repülőgépek sebessége a vonatok teherbírásával - hyperloop pályák épülnek Európában
A pályák csak tesztelésre szolgálnak, de a közlekedés új formájának megalapozásában segíthetnek.

A hyperloop koncepciója nem mai találmány, sőt, azok az elképzelések, amelyeken alapul, egészen régmúlt időkbe nyúlnak vissza, többek között az 1800-as évek elején bemutatott atmoszferikus vasútig, de a jelenleg fejlesztés alatt álló változatok, amelyek Elon Musk 2013-as Hyperloop Alpha néven megjelent terveire épülnek, még közel sem járnak a megvalósulás közelében.

A hyperloopok, vagyis a légritkított csőben száguldó vonatok működésének biztosítása ugyanis komplex feladat, ami a mágneses lebegéssel üzemelő maglev vonatoknál is jóval több előkészítést és tesztelést igényel. A megbízható működéshez szükséges a pályaként szolgáló alagutak vagy, a nem föld alatti verziók esetében, a magasban futó csőrendszer kiépítése, a kapuk megtervezése, amin keresztül probléma esetén is gyorsan elhagyhatják az utasok a kabinokat (ennek tervezése a légritkított pálya miatt jelent nagyobb kihívást a szokásnál), a kabinok kényelmének biztosítása, hogy a rendkívül gyors, akár 1000 k/h-ás sebesség se legyen megterhelő az utasok számára vagyis összességében egy teljesen új rendszer kiépítése, ami eltér a vonatokhoz korábban már használt infrastruktúra kialakításától.

Hyperloop járatok indítását, minden nehézség és költség ellenére, több cég is tervezi, a Virgin Hyperlooptól kezdve Elon Musk vállalatáig, a Boring Company-ig és nem csak személyszállítási céllal, hanem fuvarozásra alkalmas változatban is. Az extragyors teherszállító vonatok minden korábbi vasúti megoldásnál gyorsabban juttathatnák el a rakományokat a rendeltetési helyükre, ezért a Hyperloop TT már azt jövőbeli pályaudvart is megtervezte, ami egyszer majd a hyperloop podjaiban szállított áru átrakodására szolgál.

A Hyperloop TT jellemzése szerint a HyperPort a repülőgépek sebességét kínálja a tehervonatos szállítás árán,

bár a teherszállítás valamivel kisebb tempóval működne, mint a személyszállítás: a HyperPort rendszerben 600 km/h-val haladnak a "szerelvények", míg az embereket utaztató hyperloopok az eredeti koncepció szerint 1000 km/h-ás tempót is elérhetnek.

Európában a különleges járművek fejlesztését a Hardt Hyperloop Amszterdam és Rotterdam közötti szakaszon felépítendő pályája mellett több tesztpályával segítik elő, amelyeket az EuroTube tervez létrehozni. A svájci non-profit szervezet fő működési területe a fenntartható transzport megoldások fejlesztése és ennek jegyében a hyperloopok teherszállító típusát fogják tesztelni két helyszínen, az AlphaTube pályáján Collombey-Murazban és a DemoTube-ban, amit Dübendorfban alakítanak ki. A Railfreight-nak nyilatkozó Giacomo Pareschi, az EuroTube mérnöke szerint a technológiát vonzóbbá tehető egyik szempont a hatékony be-, és kirakodás biztosítása, ami a hyperloopok vákuumban való működése miatt speciális módszereket igényel. A mérnök egyfajta teleszkópos hídban látja a megoldást, amin keresztül a csőben/alagútban lévő járművet a külső kirakodó állomásokkal lehetne összekötni és ezen át végezni a pakolást anélkül, hogy a hyperloop elhagyná a légritkított csövet.

A DemoTube-on a hyperloopok különböző összetevőit vetik majd próba alá, például a vákuumpumpákat, a biztonsági rendszer működését és egyéb technikai berendezéseket. A pálya 120 méter hosszú lesz, és úgynevezett GammaShellPipe cső szolgál majd a tesztelésekre benne. Az AlphaTube jóval hosszabb, 3,1 kilométeres pályáján 900 km/h-ás sebességre gyorsítják a vonatokat és a fékezési folyamat optimalizálásával is kísérleteznek benne. A két pálya az elkövetkező években épülhet fel, a DemoTube már valószínűleg 2024-re, az AlphaTube pedig azután, hogy megkapta hozzá a megfelelő építési engedélyeket az EuroTube.

(Fotó: EuroTube, Hardt Hyperloop)

1000 km/h-nál is gyorsabban fog közlekedni a kanadai szupervonat A leginkább Elon Musk Hyperloopjára emlékeztető FluxJet a készítői szerint a "vasút és a repülőgépek keveréke" lesz.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.