Kihirdették az Európai Űrügynökség által indított holdjáró verseny első körének győzteseit, akik a következő szakaszban már egy luxemburgi helyszínen mérkőzhetnek meg egymással. Az első kör öt legjobbjai között megtalálható a svájci ETH Zürich, a kanadai Mission Control Space Services, a lengyel Łukasiewicz-PIAP, a német FZI Forschungszentrum Informatik és egy nemzetközi egyesület csapata is, akik sikerrel vették az ESA és az ESRIC (European Space Resources Innovation Centre) által előkészített akadályokat, amelyek egy repülőgép hangárban felépített szimulált holdi környezet részét képezték. A helyszínt 200 tonna lávakővel borították be és félárnyékos megvilágítást kapott, mivel a leendő holdraszállások színhelyén, a holdi sarkokon is hasonló környezettel és fényviszonyokkal szembesülnek majd az űrhajósok és a holdjárók irányítói.
A verseny egyik nehézségét ez a homályos környezet adta, amire nem minden csapat volt kellően felkészülve, az ESA kutatójának, Massimo Sabbatininek elmondása szerint többeknek nem volt megfelelő világítása az űreszközökön, mások akkumulátor problémákkal küszködtek vagy a késleltetett kommunikáció okozott számukra gondot. Ennek ellenére sokaknak sikerült elérniük a központi kráterhez, ami a célt jelentette a versenyben. A holdi Űrforrás Kihívás lényege, hogy segítsen a fejlesztőknek felkészülni a jövőbeli holdprogramokban való részvételre, amelyek során a robotok is nagy szerepet kapnak majd, mivel a távoli irányítású eszközökkel könnyebben lehet feltérképezni a helyszíni erőforrásokat.
"Ez nagyon hasznos lesz a jövőben: mikor, reményeink szerint, felállítunk egy stabil holdbázist a Hold felszínén, tudnunk kell, hol vannak a források azon a területen, ahol majd élni fogunk.
Pénzügyileg nem lenne felelősségteljes mindent a Földről magunkkal hozni, ezért bányásznunk kell a Holdon, előtte pedig ismernünk kell az erőforrások helyét." - mondta el Ania Losiak, a magyar Puli Team Puli Rocks (Rover assistance to human explorers) programjának résztvevője a versennyel kapcsolatban.
A versenyzők között nemcsak kerekeken gördülő roverekkel indultak a nevezők, hanem négylábú robotokkal is, így az Anybotics ANYmalja és a Boston Dynamics Spotja is teljesítette a kihívást a német csapat színeiben.
(Fotó: ESA)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR