Hogyan képesek ilyen elképesztően gyorsan tekerni a versenyzők a Giro d'Italián?

2021 / 05 / 19 / Rácz Tamás
Hogyan képesek ilyen elképesztően gyorsan tekerni a versenyzők a Giro d'Italián?
Az első, sík sprintszakasz győztesének átlagsebessége 58,748 km/h volt, de a hegyvidéki részeken se nagyon esnek 40, legfeljebb 35 km/h alá az átlagok. Hogyan csinálják?

A 21 szakaszból álló, összesen 3480 kilométeres versenyen a bringások nagyjából olyan sebességgel tekernek végig (átlagban), mintha nem is biciklivel, hanem egy 50-es Vespával nyomnák le a távot. A teljes távon, benne az Appeninek meredek szakaszaival az eddigi rekordot 2009-ben állította fel Dennis Menchov, 40,164 km/h-val. Hogyan lehet ezt megcsinálni?

Time trial szakaszok: az aerodinamika a lényeg

A levegő ellenállásának legyőzéséhez szükséges erő a sebesség növekedéséhez képest négyzetesen emelkedik. Sík terepen és lejtőkön a versenyzők számára kiemelten fontos a minél kisebb légellenállás, a lehető legjobb aerodinamika. Mivel a szabályok megengedik több kerékpár használatát is, a versenyzőknek külön bringájuk van a sprintszakaszra, külön az országúti tekeréshez. A sík úton lefutott "time trial" szakaszon így néz ki egy tipikus giro-versenyző a tipikus TT (Time Trial) bringáján:


VILLELLA Davide (ITA), a MOVISTAR csapat versenyzője az idei első napi sprintszakaszon (Kép: Mauro Ujetto/NurPhoto via Getty Images)

Ha az országúti versenybiciklik a kerékpározás Forma 1-es autói, akkor a TT bike-ok a sós tómedrek sebességrekorderei. Kanyarodni, fékezni alig kell tudniuk, az se baj, ha a gumik nem tapadnak jól és hamar elhasználódnak. A lényeg a nagy végsebesség, a jó aerodinamika.

A versenyző előrehajol, háta szinte sík felületet képez, nem "akad bele" a levegő. A karok nem állnak el a testtől, ezzel is csökkentik a légellenállásnak kitett keresztmetszetet. A TT-kerékpáron két testtartás lehetséges: a felső kormánymarkolatokat fogva történik a nagy sebességű haladás, az alsókra átfogva a kanyarodás, fékezés.

A kerekek burkolata (de még a lánckeréké is!) segíti a levegő finom leválását, akadályozza az örvénylések kialakulását. A villa, a nyeregcső már nem is cső, inkább lapított, éles profilú penge. A küllők extrém esetben már nem is küllők, hanem vékony, erős membránok. Még a gumi is lehet speciális: léteznek rendkívül alacsony gördülési ellenállású, extrém módon kikönnyített TT-abroncsok. A TT-futamokon a keréknyomás is magasabb, mint az országúti szakaszon: 6-7 helyett inkább 8 bar vagy még több!

Országúti bringa: legyen könnyű és nagyon gyorsan meg tudjon állni, ha kell

Az országúti kerékpárokon a légellenállásnál fontosabb a manőverezhetőség, a biztonságos megállás képessége és hogy olyan testtartással lehessen tekerni, amit órákon át is viszonylag kényelmesen lehet tartani. A profi versenyzők hihetetlenül magas átlagsebességeiben természetesen benne van az is, hogy ők nem hétköznapi súlyú bringákkal tekernek. Valter Attila országúti karbonvázas Lapierre Xelius SL bringája (lenti kép) körülbelül 8 (nyolc) kilogrammot nyom. Persze az ára sem egy sportáruházas tömegbringáé: ez a gép listaáron mintegy 1,5-1,6 millió forintért vihető haza.


Valter Attila országúti kerékpárjával a 8. szakaszon (Kép: Tim de Waele/Getty Images)

Ezeken a bringákon három kéztartás lehetséges: a hajlított kormányt lehet fogni az alján, a tetején és a fékkaroknál. Korábban szokás volt erre a kormányra is könyöklőt szerelni, de a balesetveszély miatt az országúti szakaszokon a nemzetközi kerékpáros sportszövetség (UCI) ezt a pozíciót az idén betiltotta.

Tekerés a szélárnyékban

A magas átlagsebességek titkai közt szerepel az is, hogy nagy létszámú csapatok tudják segíteni egymást. Az idei Girón a Groupama-FDJ csapatnak Valter Attila mellett még hét tagja van! Nyolc bringás pedig, ha jól taktikázik, már remekül meg tudja szervezni, hogy kihasználják a hosszú távú versenyeken nagyon fontos aerodinamikai lehetőségeket.


Kép: sciencedirect.com

Akit bővebben érdekel a különböző formációkban elérhető aerodinamikai könnyebbség, ebben a tanulmányban egészen elképesztő részletességgel talál tudományos magyarázatot arra, hogyan érhetnek el ilyen csodálatosan magas átlagsebességeket a Giro, a Tour vagy a Vuelta versenyzői, ha jól helyezkednek!

(Engineering.com)

Ez is érdekelhet:

A Harley-Davidson elektromos kerékpárját a legelső, 1903-as Harley ihlette A motorokkerékpár-csodákról elhíresült cég környezetbarátabb, valamint a városi közlekedés szempontjából praktikusabb termékeket is bevezet.
Voxan Wattman, a világ leggyorsabb elektromos motorkerékpárja? Nem tartott sokáig, amíg az elektromos járművek elkezdték meghódítani az autóipart, nem csoda hát, ha a motorkerékpár-gyártók számára sem közömbös az innovatív technológia. Az azonnali energiaellátás és a könnyű akkumulátorcellák túl jó lehetőséget jelentenek ahhoz, hogy kihagyják. Ja, és persze ez a jövő is.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.