Hidrogén- és elektromos hajtással jön Amerika ikonikus csőrös kamionjainak új nemzedéke

2020 / 10 / 09 / Rácz Tamás
Hidrogén- és elektromos hajtással jön Amerika ikonikus csőrös kamionjainak új nemzedéke
Tesla, Toyota, Daimler, Volvo, Nikola, Cummins: ez már nem is hullám, hanem cúnami, ami alapjaiban fogja újrarendezni az USA teherfuvarozását.

A csőrös nyergesvontató ugyanolyan jellegzetes kulturális motívuma az amerikai életérzésnek, mint a sárga New York-i taxi, a Coca Cola vagy a cowboykalap. Számtalan filmben kaptak kiemelt szerepet ezek a gyönyörű gépek, sőt: néha még főszerep is jutott nekik, mint a Párbajban vagy a Konvojban.

A fenntarthatóság és a CO2-emisszió csökkentése jegyében azonban a klasszikus dízel vontatóknak lassan el kell kezdeni kikopni a forgalomból. Két dolog válthatja le őket: az akkumulátoros elektromos kamionok, vagy az üzemanyagcellás technológia, melyben a tartályokban tárolt nagy nyomású vagy folyékony hidrogént egy üzemanyagcella reagáltat a légkör oxigénjével. A folyamat során elektromos áram keletkezik, mely részben egy pufferakkumulátort tölt, részben közvetlenül a kerekek hajtómotorjához kerül. Ha nagy teljesítményre van szükség, a hidrogéncella és az akku közösen adja le az energiát a hajtómotoroknak.


A klasszikus csőrös amerikai vontató

Ma már jellemzően ezek a gömbölydedebb de még mindig markánsan csőrös vontatók futnak az USA útjain

Az akkumulátoros kamionok elvi előnye lenne a jobb energiamérleg és az olcsóbb üzemeltetés lehetősége, hiszen a napenergiával, széllel, vízzel vagy nukleáris energiával megtermelt elektromos energiát közvetlenül tudja hasznosítani. Az akkumulátor viszont drága és súlyos dolog, a töltéshez pedig vagy extrém izmos elektromos csatlakozásra, vagy sok időre van szükség.

A hidrogén-kamionok előnye a jóval kisebb tömeg és a gyors megtankolhatóság. Hátrányuk viszont, hogy az erőművek által termelt elektromos energiával először drága és komplikált berendezésekben hidrogént kell előállítani (vízből, elektrolízissel), majd ezt a hidrogént le kell sűríteni, tárolni és el kell szállítani a töltőállomásokhoz.

Bármennyire is bonyolultabb a hidrogénalapú mobilitás, a kamionoknál, úgy néz ki, mégis ez lesz a befutó. Egyrészt nagy távolságokra nagy tömeget gyorsan elszállítani ez tűnik a jobb megoldásnak. Másrészt pedig az energetikai szektorban már nagyjából eldöntött tény, hogy a hidrogénre, mint köztes energiahordozóra a nap- és szélerőművek ingadozó termelésének kiegyenlítésére, a többletenergia "elraktározása" és a termelési völgyidőszakok kipótlása céljából úgyis szükség lesz. Ha pedig már legyártottuk azt a sok hidrogént, akár kamiont is hajthatunk vele.

A hosszúra nyúlt technológiai bevezető után nézzük végre az igazi nagy vasakat: ezek a csőrös kamiontraktorok kezdik el leváltani az elkövetkező egy-két évben a klasszikus dízel vontatókat:

Tesla Semi

A Tesla a teherfuvarozásban is az akkumulátoros technikában látja a jövőt, vagy legalábbis próbál újabb piacokat kreálni akkumulátor-gyártó kapacitásai számára. A cég tervei szerint egy 300 és egy 500 mérföld (480 illetve 805 km) hatótávolságú változat kerül gyártásba, állítólag már 2021-ben. A Semi formájában nem viszi tovább a klasszikus amerikai dizájn-vonalat, viszont futurisztikus formája a középen lévő vezetőüléssel azért csőrös egy kicsit.

Toyota-Hino

A Toyota régi nagy játékos a hidrogén-mobilitási bizniszben. A Mirai személyautóból az idén mutatkozott be a második generációs modell, de kisebb üzemanyagcellás teherautókat és buszokat is gyártanak. A cég nagy haszonjárművei a világ számos piacán Hino márkanéven kerülnek forgalomba. A japán gyártó a héten jelentette be, hogy elkészíti a Hino XL nyergesvontató kifejezetten az amerikai piacra szánt hidrogéncellás változatát. A prototípus a tervek szerint a jövő év első felében mutatkozik majd be.

Nikola One

A Nikola egy kaliforniai startup, amely a semmiből érkezve 2016 óta mutat be be igen lelkesítő prototípusokat. A gyártó a Nikola One nevű, 320 kWh kapacitású akkumulátora mellé hidrogéncellával is felszerelt vontató sorozatgyártásának kezdetét 2021-re ígéri. Az utóbbi hetekben igen kínos helyzetbe került a cég: szélhámossággal vádolták meg őket. Viszont az is igaz, hogy az átverések célja állítólag annak az együttműködésnek az előkészítése volt a General Motors-szel, ami időközben létre is jött. Így hát, ha volt simli a prototípusok körül, ha nem, a Nikola One szinte bizonyosan tényleg sorozatgyártásba kerül, a GM nyújtotta masszív akkumulátor-technológiai háttérrel megtámogatva. A vontató a vaskos kerékjárati ívekkel és a szűkülő orral a Teslához hasonlóan trükközi ki, hogy optikailag csőrös legyen a forma, még ha valójában csak egy sima lejtős orrot kapott is a kocsi.

Daimler és Volvo

A német és a svéd gyártó közösen dolgoznak a hidrogéncellás kamion-hajtáslánc megalkotásán. A Daimler az USÁ-ban nem használja a Mercedes márkanevet a haszonjármű-piacon, viszont kinti portfóliójában olyan régi amerikai brandeket találunk, mint a Freightliner vagy a Western Star. A dizájn pedig természetesen mindig klasszikus csőrös. Az amerikai Volvók pedig egész máshogy néznek ki, mint amik a mi útjainkon futnak: ezek is csőrös autók.

A Daimler első hidrogénüzemű prototípusának képei alapján azonban lehet, hogy szakítás készül a csőrös hagyománnyal. A Mercedes emblémával, GenH2 néven bemutatott koncepció persze elsősorban Európának szól, viszont az üzemanyagot egyedülálló módon nem sűrített gáz, hanem folyadék formájában tároló jármű konstrukciójában annyira különbözik minden más vontatótól, hogy a más márkanevekre adaptált technika sem biztos, hogy igényli vagy akár csak lehetővé teszi a csőrös forma alkalmazását.

A Volvo viszont több vasat is tart a tűzben. A Daimler-féle hidrogénes együttműködés mellett akkumulátoros elektromos projektet is futtatnak és már be is mutattak egy villany-kamiont, klasszikus amerikai csőrös fülkével:

Cummins: hidrogénhajtás bárkinek

Nem csak járműgyártók dolgoznak a hidrogénhajtáson, hanem motorgyártók is. A Cummins évtizedek óta látja el dízelmotorokkal az USA kamionos cégeit. 2020 első felében az amerikai úgynevezett Class 8 specifikációjú vontatók több mint egyharmadába Cummins dízelmotort építettek!

Márpedig a Cummins úgy gondolja, a hidrogénhajtás különösebb formai változtatások nélkül is befér egy mai amerikai kamion testébe. És nem csak úgy gondolják, meg is csinálták. Ha rajtuk múlik, a hidrogénre való átállásnak nem szükségszerűen lesz következménye a klasszikus csőrös forma megváltozása:


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.