A régmúlt gyakorlata alapján a cégek az ilyen jellegű konfliktusokat rendszerint peren kívüli megegyezéssel lebonyolították, manapság azonban új szelek fújnak, az autógyártók és beszállítóik sokkal tudatosabban állnak ügyeikhez, azaz minden jogi lehetőséget kihasználnak, amennyiben a szabadalmi tulajdonosok visszaélnek piaci helyzetükkel. Az Európai Unió Gazdasági Versenyhivatala pedig hamarosan megadhatja a segítséget.
Hasonló helyzet merült fel a Nokianál, miután huszonhét cég, köztük a Daimler, a Ford, BMW, a Dell, a Cisco, a Continental, a Lenovo és a Sky panaszt tett a finn óriásra az Európai Bizottságnál a szabadalmi rendszer ellen elkövetett állítólagos visszaélései miatt, melyek veszélyeztetik az önvezető autókhoz kapcsolódó eszközfejlesztést. Bár a levélben egyszer sem nevesítik a Nokiát, a New Europe szerint az elmúlt időszak történései után elég egyértelmű, hogy róluk van szó.
A jelenség persze nem új keletű, így az uniós versenyhatóságok megalakulásuktól fogva komoly pénzbüntetéssel sújtják a vállalatokat, ha ésszerűtlenül megtagadják technológiáik megosztását. A Nokia pedig kiváltságos helyzetben van, hiszen a wifi, a 3, a 4 és a legújabb 5G-s hálózatok egyaránt tulajdonát képezik, így ha egy másik cég bármelyiket használná, ahhoz a Nokian keresztül vezet az út. Ám a társaságnál minden jel szerint meglehetősen agresszív végrehajtási stratégiát alkalmaznak; mostanra több cég ellen eljárást indított, mondván azok engedély nélkül használták technológiájukat.
A benyújtott panaszokban az érintettek kivétel nélkül az irreálisan magas licenszdíjakat említik, ami egyrészt sérti az EU-s versenyjogi szabályait, másrészt lehetőséget ad az illegális visszaélésre. A Politico által megkérdezett szakértők szerint egy vizsgálat azonban negatív hatással lehet Európa stratégiai autonómiájára, elég ha csak azt nézzük, hogy a Nokia és az Ericsson a két legnagyobb '5G játékos' az európai piacon. Bár a híresztelések szerint utóbbi hamarosan hivatalos versenyeljárást indít, hogy rávilágítson a Nokia helytelen gyakorlataira, ez pedig nagyot fordíthat a helyzeten.
Anélkül, hogy megkérdőjeleznénk a vállalatok reklamációjának jogosságát, a legfontosabb mégis a kielégítő egyensúly megtalálása lenne, ami igazságos versenyzést és megfelelő fogyasztóvédelmet eredményez, ugyanakkor meghagyja a fejlődési lehetőséget a Nokiahoz hasonló cégeknek. Mivel többek között a Daimler kifogásolja a Nokia piaci magatartását, így a büntetés kiszabását az EB kezébe adta. Amennyiben nem sikerül megoldást találni, a Nokia nehéz időszaknak nézhet elébe.
(Forrás, Fotó: Automationworld)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR