Héliumszivárgás és hajtóműproblémák merültek fel a Starliner útja során, de a misszió tovább zajlik

2024 / 06 / 08 / Bobák Zsófia
Héliumszivárgás és hajtóműproblémák merültek fel a Starliner útja során, de a misszió tovább zajlik
Hibák sorozata merült fel a Boeing Starlinerének útja során, de az űrhajósok már az ISS-en vannak és körülbelül egy hét múlva visszatérnek az űrhajóval.

A Boeing űrtaxijának első olyan útja, amelyen embereket is szállított magával, határozottan eseménydús volt, de végül a tegnapi napon, június 6-án az űrhajó megérkezett a Nemzetközi Űrállomáshoz és két fős legénysége az ISS fedélzetére lépett. A Starliner karrierjét lényegében a kezdetektől problémák és halasztások jellemezték, de a NASA-nak szüksége van az asztronauták fuvarozását ellátó újabb űreszközre a SpaceX Crew Dragonja mellett, ezért a mostani félig-meddig sikeresnek mondható érkezés előrelépést jelent a cél elérése felé.

A NASA az űrsiklók nyugdíjazása után elkezdte keresni a lehetőséget arra, hogy az orosz űrhajók helyett amerikai űreszközökkel vihesse az űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra és ennek érdekében 2014-ben szerződést kötöttek a SpaceX-el és a Boeing vállalattal a megfelelő szállítójárművek kifejlesztésére. A szerződés értelmében a cégeknek az elkészült űreszközökkel legalább egy alkalommal minimum egy fős legénységet kellett szállítania az űrállomásra, majd ott dokkolni és az út során bizonyítani, hogy a rendszer működőképes, el tudja végezni a szükséges manővereket és az elvárt módon teljesít. A sikeres teszt után, amennyiben az űrhajó megkapja a NASA engedélyét, mindkét cég által fejlesztett űreszközzel legalább két alkalommal legénységet visznek az ISS-re és a jármű “mentőcsónakként” is szolgál az űrhajósok számára. Az eredetileg elképzelt időpontra, vagyis 2017-re végül egyik űrhajó sem állt szolgálatba, de a SpaceX a Boeingnél jóval korábban megkezdte a szállítást a Crew Dragonnal.

A Boeing járműve, a CST-100 Starliner 2019-ben indult első, legénység nélküli tesztútjára az űrbe, majd az első sikertelen próbálkozás után, aminek során nem érte el az ISS-t, 2022-ben zajlott le a második próba. A start után a Starliner hajtóműproblémákkal küzdött és ennek megoldása után sem ment zökkenőmentesen az utazás, az érkezéskor ugyanis a csatlakozást végző rendszer, az NDS (NASA Docking System) először hibásan regált: a dokkolást lehetővé tévő gyűrű alakú szerkezetet az első kiengedés után vissza kellett húzni, majd újra kiengedni a megfelelő kapcsolódáshoz. A tesztutakra éppen az ilyen problémák kiszűrése és javítása miatt van szükség, de a legénység nélküli teszt után már az űrhajósok szállítása következett, aminél a korábbiaknál is fontosabbá vált a rendszer megbízható viselkedése. A legénységgel zajló próbára régóta készült a cég és az indulást 2024 májusára tűzték ki, de a május 6-ai startot elhalasztották egy szelep hibája miatt, ami nem a Starliner kapszulát, hanem a járművet szállító Atlas V rakéta Centaur fokozatát érintette.

Időközben azonban az is kiderült, hogy a kapszulán héliumszivárgást detektáltak,

viszont, mivel a hajtóművek működésében szerepet játszó hélium a NASA leírása szerint nem robbanásveszélyes és nem is mérgező, ezért emiatt a hiba miatt nem fújták le a tesztrepülést. Az ellenőrzések alapján arra számítottak, hogy a héliumszivárgás olyan kis mértékű, hogy nem jelent kockázatot az űreszköz teljesítményére nézve.

A következő indulás június elsején egy számítógépes hiba, illetve egy hibás energiaellátó rendszer miatt hiúsult meg, végül június 5-én sikerült elstartolnia a Starlinernek. A fedélzeten veterán asztronauták, Sunita Williams és Barry E. Wilmore utaztak, előbbi pilótaként, utóbbi parancsnokként.

A több mint 25 óráig tartó út közben az űrhajósok tesztelték a kapszulát, manuális irányításra váltottak és aludni tértek, de előtte még két újabb héliumszivárgást észleltek az űreszközön a mérnökök az ellenőrzések alatt.

A Starlinerért és az ISS-ért felelős csapatok döntése szerint a szivárgás nem jelent veszélyt a repülés további része során, így zöld utat adtak a kapszula dokkolására. Az űrállomáshoz való csatlakozás során a manőverezést végző 28 hajtómű közül öt leállt, de négyet sikerült újra működésre bírni és a legénység június 6-án, magyar idő szerint 7 óra 34 perckor dokkolt az ISS-en. Wilmore és Williams két órával és 15 perccel később hagyták el a szűkös kapszulát és jutottak át az űrállomásra, ahol az Expedition 71 misszió tagjai, vagyis az ISS-en tartózkodó hét űrhajós köszöntötte őket. A Starliner CFT (Crew Flight Test) küldetés két tagja körülbelül egy hetet tölt az állomáson a tervek szerint.

A héliumszivárgások és más problémák, amelyeket az út során detektáltak, nem jelentősek a Boeing és a NASA szerint, legalábbis nem annyira, hogy akadályt gördítsenek a hazafelé tartó út elé. A héliumszivárgás egészen apró a Boeing Starliner programmenedzserének, Mark Nappinak elmondása szerint és a következő misszió előtt kijavítják a hibákat. Wilmore és Williams körülbelül június 14-éig dolgozik majd folyamatosan az ISS-en, mielőtt hazatérnek a Földre.

(Fotó: NASA)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Az Űrodüsszeiában felcsendült az űr himnusza, most útnak indult, hogy négy év múlva elérje az Alpha Centaurit
Az Űrodüsszeiában felcsendült az űr himnusza, most útnak indult, hogy négy év múlva elérje az Alpha Centaurit
A közvetítést úgy oldották meg, hogy a jelek a Voyager 1 útját is keresztezzék.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.