A SpaceX alapítója korábban többször is beszélt már az ambiciózus tervéről, amit ezer darab Csillaghajóval óhajt végrehajtani, most viszont az Ars Technikának specifikusan is kifejtette, hogy tervezi ezt megvalósítani. Musk ennek érdekében a maihoz képest ipari méretű rakétagyártásba kezdene a SpaceX Boca Chica-i bázisán, aminek eredményeképpen akár háromnaponta készíthetnének egy újabb űrhajót. Ez az 1900-as évek elején még autógyártásban is igen tisztességes darabszámnak számított volna, igaz, ha valakinek, hát Musknak van benne tapasztalata, hogy kell felpörgetni a gyártást. Másik cége, a Tesla éveken keresztül kínlódott vele, hogy nem tudták kielégíteni a keresletet, ma pedig tízezer új kocsit gyártanak hetente.
A minden idők legnagyobb rakétájaként számon tartott Csillaghajóval ez nagy kihívás lesz, még úgy is, hogy Musk szerint egy darab Csillaghajót mindössze ötmillió dollárból le tudnak gyártani. Ez elég optimista jóslatnak tűnik, hiszen a jóval kisebb Falcon-9 gyártási költsége 20-40 millió dollár között van.
Na de miért kell Musknak ennyi rakéta (azon kívül, hogy a földi utazást is ezzel forradalmasítaná)? Tény, a Mars benépesítését ennél jóval kevesebb rakétával is meg lehetne oldani, csak éppen baromi lassan. A vörös bolygó mindössze néhány évente kerül olyan pozícióba a Földhöz képest, hogy gazdaságosan, az úgynevezett Hohmann-pályán lehessen űreszközöket eljuttatni rá, ha pedig ezt valaki lekési, akkor 26 hónapot várhat a következő alkalomra (lásd az ExoMars küldetést, amit éppen tegnap halasztottak el két évvel). Mivel az indítási ablak csak néhány héten keresztül tart, így igencsak iparkodni kell, ha valaki űrhajók százait szeretné elindítani. Bár a Csillaghajó a Falcon-9-hez és a Falcon Heavyhez hasonlóan többször felhasználható lesz, ám a SpaceX-nek nem lesz ideje arra várni, hogy az első turnus visszatérjen, így elegendő űrhajót kell gyártaniuk ahhoz, hogy naponta hármat útnak tudjanak indítani.
Legalábbis ez Elon Musk terve, aki a néhány napja megrendezett washingtoni Satellite 2020 konferencián (magához képest) meglepően földhöz ragadt hangnemet ütött meg a Mars-utazással kapcsolatban. A feltaláló elárulta, hogy a legnagyobb félelme, hogy nem éri meg azt, hogy az emberiség a Marsra lépjen, elvégre a SpaceX-nek még az is 18 évébe telt, hogy egyáltalán embert juttassanak a világűrbe (ez még ugyan nem jött össze, de májusra tervezik az első ilyen missziót). Vagyis ahhoz, hogy a terve megvalósulhasson, teljesen más fokozatba kell kapcsolniuk a fejlesztések terén.
"Ha nem sikerül, akkor egész biztosan halott leszek, mire eljutunk a Marsra"
-mondta a 48 éves Musk, aki korábban azt is elárulta, hogy nem bánná, ha a Marson halna meg.
(Fotó: SpaceX)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR