Ha kitör az atomháború, a kontroll akkor is megmarad: modernizálták, de hamarosan le is cserélik az USA “Végítélet” gépeit

2023 / 06 / 10 / Felkai Ádám
Ha kitör az atomháború, a kontroll akkor is megmarad: modernizálták, de hamarosan le is cserélik az USA “Végítélet” gépeit
Ez a Végítélet nem az a Végítélet – gyorsan átnézzük az USA atomháborúra szánt különböző gépeinek a szerepkörét, feladatát és a potenciális jövőjét. Az apropó az E–6B “Mercury” flotta modernizálása.

Az Egyesült Államok haditengerészete hivatalosan is átvette az első továbbfejlesztett és modernizált Northrop Grumman E–6B "Mercury" repülőgépet, amely döntő szerepet játszik a haditengerészet kommunikációs hálózatában a Fehér Ház és az amerikai nukleáris tengeralattjáró flotta között. Az elmúlt évben befejezett projekt része annak a Northrop Grummannal kötött 111 millió dolláros szerződésnek, amelynek célja a repülőgép vezetési, irányítási és kommunikációs funkcióinak a javítása.

A Northrop Grumman, amely 2022 februárjában kapta meg az integrált karbantartási és módosítási megbízást, a vállalat louisianai Lake Charles-ban található létesítményeiben korszerűsíti az E–6B flottát. A Northrop Grumman 2027-ig összesen 12 E–6B-t fog modernizálni. A fejlesztések a legkorszerűbb technológiát használják fel, hogy támogassák a haditengerészet azon feladatát, hogy megbízható és tartós légi irányítási és kommunikációs képességeket biztosítson a Nemzeti Parancsnokság Hatósága és az Egyesült Államok stratégiai és nem stratégiai erői között.

Fontos azonban, hogy ne keverjük össze az E–6B-t és az E–4B-t – ez utóbbiak, a „Végítélet” repülőgépek azok az átalakított Boeing 747-esek, melyeket kifejezetten arra terveztek, hogy légibázisként működjenek egy nukleáris háború esetén. A szóban forgó légiflottát egyébként Night Watch-nak nevezik, és az USA hadserege a hetvenes évek óta üzemelteti. Habár a gépekkel kapcsolatban sok a titkosított információ, ezt-azt tudni lehet róluk: a gépeket úgy tervezték, hogy kibírják egy nukleáris háború viszontagságait, így például régebbi analóg eszközök találhatóak benne szemben a mostani digitálisakkal – ez utóbbiakat ugyanis kiiktatnák a robbanásokat kísérő elektromágneses lökéshullámok. Ezenkívül az E–4B-k majdnem teljesen ablaktalanok, illetve kaptak egy speciális, a hőhatásoktól védő burkolatot is. A gépek tetején látható „púp” az úgynevezett „radome”, melyben több mint 65 műholdvevő és antenna található – ezekkel tudja tartani a gép a kapcsolatot a lenti egységekkel.

Ami ennek a flottának a legfontosabb célját illeti: a gép úgynevezett National Airborne Operations Center-ként, tehát légi irányítóközpontként funkcionál az elnök, a védelmi miniszter és az Amerikai Egyesített Vezérkar számára. A gépről irányítani lehet az amerikai hadsereg csapatmozgásait, ezenkívül háborús rendeleteket lehet kiadni róla, valamint koordinálni a polgári hatóságok intézkedéseit.

Na, de, mi a különbség az E–4B és az E–6B között? Túl azon, hogy az E–6B a Boeing 707 variánsa, és nem a 747-esé, a két gép feladatköre is eltérő: míg az E–4B egy repülő parancsnoki központ a polgári vezetés számára, és képes kommunikálni nukleáris bombázókkal, rakétákkal és tengeralattjárókkal, csak az E–6B adhat parancsot ezeknek a fegyvereknek a bevetésére. Épp ezért az E–6B például olyan kommunikációs rendszert kapott, amellyel akár a lemerült tengeralattjárókkal is képes tartani a kapcsolatot, így az elnöki parancs a nukleáris fegyver bevetéséről eljuttatható ezekhez a hajókhoz.

Tény, hogy mindez talán nem túl logikus laikus szemmel, és valóban fel is merült az E–4B, az E–6B és a kisebb C–32 vezetői szállítórepülőgépek egyetlen flottává történő kombinálása, de a linkelt, 2022-es cikk szerint úgy tűnik, hogy ez a törekvés meghiúsult. A tisztviselők azzal érvelnek, hogy a három gép nem működne sikeresen együtt, és a költségvetési dokumentumok már nem tartalmazzák a „Túlélő Légi Műveleti Központot” vagy rövidítve a SAOC-ot, amely épp az E–4B és az E–6B összevonására szolgáló repülőgépváz lett volna.

A szakértők szerint teljesen különböző küldetéskészletekről, tehát teljesen más követelményekről beszélhetünk a két gép esetében, és ezek kombinálása egyszerűen nem hagyna helyet az utasoknak. Ráadásul így a Pentagon kapcsolattartási lehetőségei is csökkennének. Más szerint azonban mára a technológia eléggé összezsugorodott az elmúlt néhány évtizedben ahhoz, hogy a Pentagon több képességet tudjon beépíteni egyetlen repülőgépvázba.

Ugyanakkor ha ez az integrált gép nem is valósul meg, a terv a jövőben az E–6B lecserélése lesz az E-XX TACAMO repülőre. Az amerikai haditengerészet E-XX TACAMO repülőgépe a C-130J platformon fog alapulni, és összeköttetést biztosít a Nemzeti Parancsnokság Hatósága és a nukleáris fegyverek szállítására alkalmas ballisztikus tengeralattjárók között. Az E–6B fejlesztések mellett egyébként a Northrop Grumman a Collins Aerospace-szel is versenyez ezért az E-XX TACAMO programért, és a haditengerészet 2024 szeptemberéig tervezi odaítélni a szerződést az E–6B-t leváltó gépre.

Mint a Northrop Grumman sajtótájékoztatója fogalmaz a mostani modernizálás kapcsán, az “első továbbfejlesztett E–6B Mercury repülőgép sikeres leszállítása komoly mérföldkövet jelent a haditengerészetnek a robusztus és modern kommunikációs hálózat fenntartására tett erőfeszítéseiben”. A Northrop Grumman az első átalakítási munkát körülbelül egy éven belül fejezte be, és ez megnyitotta az utat a jövőbeli módosítások előtt, amelyek mindössze hat hónapon belül befejeződnek. A vállalat öt új rendszert integrált az E–6B platformra, javítva a repülőgép irányítási és kommunikációs funkcióit.

(Kép: Northrop Grumman)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.