Ha egyelőre csak egy autóval és egy kúttal is, de Magyarország is belépett a hidrogénkorszakba

2021 / 06 / 03 / Rácz Tamás
Ha egyelőre csak egy autóval és egy kúttal is, de Magyarország is belépett a hidrogénkorszakba
Egyelőre csak egy zárt telephelyen belül, egy ideiglenes töltőállomáson lehet H2-t tankolni és magyar rendszámos hidrogénautó is csak egy van, de valami akkor is elkezdődött.

A Linde gázipari óriáscég Illatos úti telephelyén, kordonok mögött áll egy kamion-félpótkocsi, rajta néhány tucat piros gáztartály. A pótkocsitól egy vékony tömlő és egy vezeték tekereg a földön egy tőle pár méterre lévő nagy, kék konténerig. A konténer kordonon kívül eső oldalán lóg két, furcsa töltőpisztolyban végződő vastag fekete cső. Az egyik mellé azt írták: 350, a másik mellé: 700 bar. Ez az installáció Magyarország első hidrogén-töltőállomása.


Backend

Frontend

Ez persze még nem egészen az a szint, amint ahol az európai hidrogénenergetikai fejlesztések éllovas államai járnak. Messze vagyunk még a zöldenergiát hidrogénné alakító, a hidrogént változatos módokon felhasználó hazai rendszerek kialakításától, a hidrogénnel való közlekedés közforgalmú hidrogénkút-hálózatának kiépítésétől, attól, hogy hidrogénvonatok, üzemanyagcellás buszok közlekedjenek a magyar síneken, utakon. De a dolog megérkezett, itt van, valami elindult.


(Forrás: h2live)

A hidrogénalapú mobilitás egyik autóipari úttörője, a Toyota hazai képviselete korábban többször kijelentette: ha valaki nyit egy hidrogénkutat az országban, ők hoznak autót is hozzá, hogy legyen mit megtankolni. Így is tettek; fogtak egy Toyota Mirait és levizsgáztatták. A kocsi kapott egy zöld, magyar rendszámot és magyar árat is: aki Mirait szeretne, 26 millió forintért megveheti!


Toyota Mirai: hidrogénautó Lexus LS alapokon, 650 kilométeres hatótávval, ötperces újratölthetőséggel 700 baros hidrogénkútról - 26 millió forinttól bárki megveheti

A hidrogénkút és a hidrogénautó bemutatóján még egy hidrogénüzemű járművet  kiállítottak: egy hajót, amit a pécsi Kontakt-Elektro Kft., az üzemanyagcellákkal már bő évtizede foglalkozó magyar középvállalkozás szerelt össze. A kishajó 25 kW-os üzemanyagcelláját az ülések alatt elhelyezett hidrogéntartályok táplálják, az elektromos energiát pedig átmenetileg egy 74 kWh-s akkumulátorcsomag tárolja. A hajó prototípus, értéke mintegy negyvenmillió forint, de a gyártó nagyon szeretné, ha a csendes, emissziómentes, gyors újratankolást lehetővé tévő hajózás a közeljövőben reális lehetőséggé válna a magáncélú kishajózásban, de akár a balatoni kompforgalomban is!


A magyar összeszerelésű kishajó a nyílt piacról összevásárolt elemekből (üzemanyagcella, akkumulátorok, hidrogéntartályok) állt össze, de a rendszer megtervezése, felépítése magyar mérnökök munkáját dicséri

Az első magyar rendszámos hidrogénautó és az első magyar hidrogénkút bemutatása a sajtónak persze még nem jelenti azt, hogy ma már életszerű alternatíva a közlekedésben a H2-üzemű jármű. A töltőállomás csak egy ideiglenes berendezés, használatához technikusok kellenek. A kút egyelőre nincs is megnyitva a közforgalom számára, már csak azért sem, mert a hidrogén üzemanyagként való forgalmazásához pedig még a jogi háttér sincs kidolgozva. De legalább odáig már eljutottunk, hogy a téma megjelent a magyar valóságban.

Fontos megjegyeznünk, hogy a Linde töltőpontján kizárólag tanúsítottan "zöld" hidrogént, tehát megújuló energiával előállított hidrogént, nem pedig ipari melléktermékként keletkezett ("sárga") vagy metánból előállított ("barna") H2-t mérnek.


A Linde hidrogéncellás targoncát is gyárt

PR-tankolás a fotósok kedvéért

A hidrogénalapú mobilitásban leginkább érdekelt hazai cégek képviselői: a Toyota országigazgatója (László Richárd), a Linde Gáz Magyarország vezérigazgatója (Hegedűs Ákos), a Kontakt Elektro Kft. ügyvezetője (Hirth Ferenc) és a Linde anyagmozgatási üzletágának vezetője (Pesthy Péter)

A magyar kormány egyébként már jó ideje foglalkozik a hidrogénalapú energetika ügyével, olyannyira, hogy május végén elfogadott egy Nemzeti Hidrogénstratégia nevű programot, amelyet az ITM készített. A dokumentum egyelőre nem elérhető nyilvánosan (létezéséről első körben a Facebookon értesülhettünk, Steiner Attila szakállamtitkár oldalán), de állítólag hamarosan megjelenik majd az anyag a hivatalos kormányzati hírportálon is. Ha felbukkan, feltétlenül megírjuk itt, a Rakétán is, hogy pontosan miként és milyen ütemezési terv szerint illesztené be a magyar kormányzat a hidrogént a hazai energetika és közlekedés rendszerébe!

További cikkek a témában a Rakétán:

A Volkswagen Csoport vezérigazgatója szerint a hidrogénautózás hülyeség Herbert Diess egy újságcikket ajánlva kijelentette a Twitteren: a hidrogénalapú autózás nem megoldás a klímaváltozásra, az akkumulátoros elektromos autó az igazi.

Ezer kilométert tett meg egy feltöltéssel a Toyota hidrogénautója A Mirait ráadásul ezután mindössze öt percbe telt újratankolni.

Hidrogénautózás: van ennek értelme? Még épp csak elkezdtük elfogadni az akkumulátoros elektromos autók létezését, de már ott tornyosul a következő reformhullám mögöttük: a hidrogén-alapú mobilitás.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.