„Az eredményeink arra utalnak, hogy a jövőben jelentősen felerősödhet az olvadás mértéke, ami különösen aggodalomra ad okot. A jég jelenlegi és a jövőben várható tömegvesztesége visszafordíthatatlan. Ezért a legfőbb cél, hogy a fosszilis üzemanyagok égetéséből származó üvegházhatású gázok emissziójának mértékét gyorsan és jelentősen csökkentsük, és ismét stabilizáljuk a jégtakarót és a légkört” - mondta el Niklas Boers, a PIK tudósa.
A Föld az elmúlt 25 évben (1994 és 2017 között) kumulatív 28 billió (ezer milliárd) tonna jeget vesztett el, egy idén januári elemzés szerint, melyben Thomas Slater, az Egyesült Királyságban található Leeds Egyetemének munkatársai műholdas megfigyelésekkel és számítógépes modellekkel értékelték a globális jégveszteség-trendeket. A 28 billió tonna elvesztett jégből a sarkvidéken tengeri jég formájában lett oda 7,6 billió tonna, az antarktiszi jégselfből 6,5 billió tonna a jégtakaróból pedig további 2,5 billió. Globálisan a hegyek gleccserein elpárolgott és elfolyt 6,1 billió tonna, Grönland jégtakarója 3,8 billió tonnával lett kevesebb, a Déli-Óceán tengeri jege pedig 0,9 billió tonna jeget vesztett el.
Úgy tűnik, ahogy a klímahelyzet eszkalálódik, egyre nagyobb globális hőmérséklet csökkentésre lenne szükség ahhoz, hogy a Föld sarki jégtakaróit meg lehessen menteni, és jóval a XIX. századi ipari forradalmat megelőző átlaghőmérséklet szintje alá kellene vinni hozzá a mai hőmérsékleti átlagot.
A 25 éves távlatban számolt jégveszteség 58 százaléka az északi féltekén történt, és az olvadás mértéke az 1990-es évek óta 57 százalékkal nőtt, 0,8-ról 1,2 billió tonnára évente, főképp a hegyvidéki gleccserek, Antarktisz, Grönland és az antarktiszi jégselfek növekedő veszteségei miatt.
A PIK modelljei szerint Grönland jegét a globális középhőmérséklet iparosodás előtti értékének 0,8-3,2 Celsius-fokos meghaladása után már nem lehet majd megmenteni. A jégsapka elolvadásának pontos sebességét nem ismerjük, néhány száz évtől ezer évig is terjedhet. Amit viszont pontosabban tudunk, az az, hogy akár több mint 7 méterrel is megemelheti majd a globális tengerszintet. Ez megadja a kegyelemdöfést az atlanti meridionális áramlási rendszernek (AMOC), ami jelenleg felelős az Európában jellemző, a földrajzi adottságok alapján nem kiérdemelt meleg klímáért.
A kutatók becslése szerint a szárazföldi jégveszteség az említett 25 éves periódus alatt közel 35 milliméterrel emelte meg eddig a globális tengerszintet.
(Forrás: MTI Kép: Unsplash)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR