A kanadai General Fusion cég a brit AL_A építészstúdióval közösen tervezi létrehozni azt a kísérleti fúziós erőművet, ami egy sajátos módszerrel, MTF (magnetized target fusion, magyarul nagyjából mágnesezett célfúzió) technológiával működik majd. A módszer lényege - ahogyan azt a cég alapítója és tudományos vezetője, Michel Laberge elmagyarázza a General Fusion bemutatójában - a folyékony fém használata, ami a fúzió generálására szolgáló kamrában körbe-körbe halad, miután a forgó kamra centrifugális ereje a falakhoz préseli.
A középre befecskendezett plazmát úgy hozzák a fúzió beindításához szükséges állapotba, hogy a fémet (ólom-lítium elegyet) kívülről hatalmas dugattyúkkal ütik, vagyis préselik folyamatosan, ezáltal a közrefogott plazmát hatalmas nyomásnak teszik ki. A fúziós folyamatok közben nem csak a hidrogénatomok egyesülnek héliummá, hanem neutronatomok is felszabadulnak és nagysebességgel repülnek a falak felé, ahol a folyékony fém elnyeli őket. A fém ennek következtében felforrósodik, majd egy hőcserélőbe kerül, ami gőzt generál és a gőz segítségével a turbinát meghajtva elektromos áramot állítanak elő. A gőz emellett felhasználható a dugattyúk működtetésére is, amelyeket sűrített gázzal hoznak mozgásba. A ciklus minden másodpercben megismételődik.
A General Fusion első reaktorát még nem tervezik áram generálására használni, ez csak egy demonstrációs célokat szolgáló, az eredeti erőmű méretének 30%-kal kisebb nagyságú prototípusa lesz. A reaktornak otthont adó épületet Culhamben építik fel. A szükséges engedélyeket januárban kapta meg a UKAEA (az Egyesült Királyság Atomenergia Hivatala), akitől a General Fusion bérli majd az épületet annak 2026-os elkészülte után, a működést pedig 2027-ben kezdhetik meg a reaktorban. A 10 500 négyzetméteres épületben egy látogatóközpont is helyet kap, ami lehetőséget kínál a berendezések megtekintésére és kutatók, politikusok és befektetők mellett a civil látogatók fogadására is.
(Fotó: General Fusion, AL_A)
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR