A rádiójelek, hullámhosszuktól függően szóródhatnak, elnyelődhetnek a légkörben lévő különböző méretű szemcséken, emiatt gyengíti a jelet többet között a sűrű, apró szemű eső vagy hó, a köd, a vulkáni hamuhullás, a porvihar, és, mint az most kiderült, a bozóttüzek füstje is.
A mobiltelefon-hálózat elemeinek kommunikációja rádióhullámokkal történik, ezek az antennák, amelyeket tornyokban, háztetőkön, vagy épp hegytetőkön láthatunk. Mivel az eszközökön folyamatosan ellenőrzik a jel minőségét, ezért napjainkban már létezik egy olyan adatbázis, amelyből a rádióhullámok terjedési közegére, emiatt számos értékes információ kinyerhető a talajközeli légköri rétegekkel kapcsolatban. Mint mondtuk, ilyen a csapadék, illetve légnedvesség is, emiatt erre célra már korábban is használták a rádiójeleket. A füsttel azonban nehezebb dolguk van a kutatóknak, merthogy annak szemcsemérete jóval kisebb annál, ami közvetlen hatást fejtene ki a rádiójelekre.
A szakemberek mégis azt remélik, hogy a nagy tömegű füst valahogy azért csak érzékelhető. Elvégre számos egyéb légköri esemény befolyásolja az elektromágneses hullámok, így a rádiójelek terjedését is, például turbulenciák, vagy egy időjárási front áthaladása a térségen. Az intézmény munkatársai ezeket az ismert tulajdonságokat ellenőrizték. A légszennyezés egyik formája az a szemcsés, a levegőben lebegő anyag, amit PM10-nek és PM2,5-nek neveznek. Ezeket drágán telepített és fenntartott, speciális mérőállomásokon mérik a hatóságok. Mivel sok helyen nincs mérőállomás, ahova például a koromszemcsékkel teli bozóttűz füstje eljut, azokon a helyeken segíthetnek a mobiltornyok rádiójelei.
A kutatók Melbourneben és kétszáz kilométeres környezetében száznegyvennégy mobiltorony rádiójeleit elemezték, majd összehasonlították az időjárási, illetve légszennyezettségi adatokkal. Jó hír, hogy a jelenlegi összehasonlításokból már most kirajzolódik a kép, amely alapján a kutatók úgy vélik, még több munkával megbízható füstdetektor-rendszerré lehet fejleszteni az ötletüket. A módszer fejlesztése egyelőre várat magára, a kutatók szerint azonban pár éven belül használatra kész. Hogy pontosan mennyi időt kell rá várni, az attól is függ, mennyi kutatómérnöki munkaórát és mennyi anyagi támogatást kap a projekt.
(Fotó: Getty Images Hungary, Unsplash/Adib_Hussain)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR