Az MIT kutatói most egy új, chipalapú megoldást fejlesztettek ki, amely leküzdi ezeket a korlátokat, és megteremti a terahertzes hullámok gyakorlati felhasználásának alapjait. A THz hullámok egyik legnagyobb kihívása a szilíciummal, az elektronikus chipek legfontosabb anyagával való kölcsönhatásuk. A szilícium magas dielektromos állandója miatt a legtöbb terahertzes hullám visszaverődik a szilícium-levegő határfelületen, ahelyett hogy hatékonyan továbbhaladna.
Hagyományosan szilíciumlencséket alkalmaznak a THz hullámok fókuszálására és erősítésére, javítva az átvitelüket. Ezek a lencsék azonban nagyméretűek és költségesek, ezért nem praktikusak az elektronikus chipekbe történő integrálásra. Ahogy az MIT kutatói megfogalmazták:
„Ezek a lencsék gyakran nagyobbak magánál a chipnél, ami megnehezíti a terahertzes forrás beépítését egy elektronikus eszközbe.”
A probléma megoldására az MIT csapata egy új módszert fejlesztett ki, amely javítja a THz hullámok áthaladását a szilíciumon. Ehhez az úgynevezett impedanciaillesztési technikát alkalmazták, amely csökkenti a szilícium (11) és a levegő (1) dielektromos állandója közötti különbséget, lehetővé téve, hogy több hullám haladjon át visszaverődés helyett. A kutatók egy speciálisan kialakított dielektromos lapot helyeztek el a chip hátoldalán, amely egyfajta hídként funkcionál, segítve a THz hullámok zökkenőmentes áthaladását a szilíciumból a levegőbe. A hatást tovább fokozta, hogy lézervágóval mikroszkopikus lyukakat fúrtak a lapba, optimalizálva annak kölcsönhatását a THz hullámokkal.
Emellett a csapat az Intel által fejlesztett nagyfrekvenciás tranzisztorokat is integrálta a THz hullámok generálásának és továbbításának javítása érdekében. Jinchen Wang, a kutatás vezető szerzője szerint:
„Ezek a fejlesztések lehetővé tették számunkra, hogy teljesítményben felülmúljunk több más eszközt.”
Az új chipdizájn 11,1 decibel-milliwatt sugárzási csúcsteljesítményt ért el, amely jelenleg a legjobb érték a hasonló technológiák között. Mivel a chip költséghatékony és méretezhető, hamarosan valós eszközökbe is beépíthetővé válhat. A kutatók következő célja a gyártás méretnövelése, több chip integrálásával erősebb, fókuszáltabb terahertzes sugárzás létrehozása érdekében.
A technológiát az IEEE Nemzetközi Szilárdtest-Áramkörök Konferenciáján (ISSCC) mutatják be.
(Kép: az MIT csapata által kifejlesztett új chipdesign, forrás: MIT News)
        
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR