Az OpenAI szeptemberben tette elérhetővé az o1-et, ami a korábbi nagy nyelvi modelljeivel ellentétben úgynevezett "reasoning" modell. Ezt magyarul érvelő vagy következtető modellnek lehetne fordítani, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ilyen modellek az utasításokat kisebb részekre bontják, így utánozva az emberi gondolkodást. A modell előnye, hogy el is tudja magyarázni, hogyan jutott az adott következtetésre, így megbízhatóbb, mint a hagyományos LLM-ek.
A pénteken bejelentett o3 esetében újdonság, hogy azt is meg lehet határozni, hogy mennyit "gondolkodhat" egy adott feladaton, így gyorsabban használható, mint a korábbi modell, de természetesen minél több ideje van, annál pontosabb válaszokkal áll a
elő. A hírek szerint egyébként a modell neve azért lett o3 a logikusabb o2 helyett, mert az OpenAI nem akart megkockáztatni egy jogi csörtét a brit O2 telekommunikációs vállalattal.
Az OpenAI egyelőre nem tette nyilvánossá az új modellt, annyi viszont bizonyos, hogy komoly fejlődés várható tőle. A cég állítása szerint az o3 az elődjénél sokkal jobban teljesít a programozási teszteken, az SWE-Bench Verified-on például 22,8%-kal jobb eredményt ért el, mint az o1. Az o3 emellett csaknem hibátlanul oldotta meg az egyik legnehezebb matematikai felmérőt (American Invitational Mathematics Exam) és a fizikai, biológiai és kémiai feladatokat tartalmazó teszten (GPQA Diamond) is kiemelkedő, 87,7%-os eredményt ért el. A legnehezebb matematikai és érvelési felmérésen (EpochAI’s Frontier Math) az o3 25,2%-ot ért el, miközben eddig más modellek a 2%-ot sem tudták elérni.
Az OpenAI az o3 képességeivel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy az bizonyos körülmények között közelít a mesterséges általános intelligenciához. Ahogy a TechCrunch felhívja rá a figyelmet, ez nem csak technológiai szempontból fontos, hanem azért is, mert az OpenAI-nak van egy olyan megállapodása a Microsofttal, miszerint ha elérik az általános mesterséges intelligenciát, többé nem kötelesek megosztani a legfejlettebb modelljeiket a technológiai óriással.
(Borítókép: Jakub Porzycki/NurPhoto)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR