Félpercenként legyárt egy PlayStationt a Sony – így csinálják

2020 / 07 / 06 / Felkai Ádám
Félpercenként legyárt egy PlayStationt a Sony – így csinálják
Sok mindennel szokás magyarázni a PlayStation márka sikerét. Rendre előkerülnek a remek exkluzív játékok, a minőségi hardver, de annál kevesebb szó esik arról a japán gyárról, ahol félpercenként gördülnek le a konzolok a futószalagról, és robotok végzik azt a munkát is, amit máshol emberek szoktak.

A Csiba prefektúrában található Kisarazu külvárosában áll az a hatalmas épület, ahol már a legelső, 1994-ben debütált PlayStation masinákat is összeszerelték. Maga a gyár, illetve a benne zajló folyamatok legalább annyira hozzájárultak a PlayStation sikeréhez, mint a minőségi szoftverek.

A gyár nyílt titka ugyanis, hogy még azok a folyamatok is automatizáltak, amelyeket máshol emberi munkával váltanak ki, mert a robotoknak túl bonyolult. A kisarazui óriási épületben azonban két ember pakolja az alaplapokat a futószalagra, két másik pedig becsamogalja az elkészült gépeket – több humán munkaerőre pedig nincs is szükség.

A mostani 31,4 méter hosszú gyártósort 2018-ban fejezték be. A robotokat pedig a Mitsubishi Electric gyártotta a Sonynak. A folyamat félelmetesen gyors: félpercenként elkészül egy teljes konzol.

A gyártósor annak a strukturális átalakításnak a része, amelyet még Kaz Hirai, a vállalatot 2012 és 2018 között irányító elnök-vezérigazgató kezdeményezett. Az átalakítás pedig roppant kifizetődőnek bizonyult, hiszen a PlayStation 4 eladásaiból befolyó 93 milliárd dollár bőségesen kompenzálta a befektetett pénzt. Hardver szinten pedig a PlayStation a Sony jelenlegi zászlóshajója, amelyből 100 millió példányt értékesítettek, és a hozzá kapcsolódó PlayStation Plus szolgáltatásra 41,5 millióan fizettek elő.

A gyárat a Sony Global Manufacturing & Operations (SGMO) üzemelteti karöltve a Sony Interactive Entertainmenttel.

Az itt működtetett robotok legnagyobb érdeme pedig, hogy képesek olyan hajlékony és rugalmas részeket is beilleszteni, ami jellemzően meghaladja az automaták tudását. A gyárban dolgozó 32 robotból 26 képes arra, hogy vezetéket, ragasztócsíkot vagy más trükkösen felhelyezhető alkatrészt is odaillesszen, ahová kell. Ezekhez a műveletekhez ugyanis olyan komplex mozdulatokra van szükség, amelyek egy ember számára nem jelentenek kihívást, de ahogy egy itt dolgozó mérnök fogalmazott: „valószínűleg nincs még egy gyár, ahol a robotok ilyesmire is képesek.”


A PS5-család

Az automatizáció és az emberi munka úgy lett összeállítva, hogy a befektetés megtérüljön.

Mindez pedig már a legelső PlayStation megjelenésekor is igaz volt. Teiyū Gotō, az 1994 decemberében megjelent konzol atyja ugyanis olyan készülék megtervezésére törekedett, amelynek könnyen megvalósítható a tömegtermelése. A konzolok ugyanis rendelkeznek egy életciklussal, és a gép eladásai idővel csökkennek és a Sony árcsökkentésre kényszerül. A gyártósor folyamatos fejlesztésével azonban ez a bevételcsökkenés folyamatosan kompenzálható.

Ennek köszönhető, hogy a Sony elvileg még idén piacra dobhatja a PlayStation ötödik generációs gépeit, és a cég termékei a videojáték-ipar élmezőnyében helyezkednek el, mióta csak kipróbálták magukat ott.

(Kép: Flickr/gecitharun/PlayStation.Blog/


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.