A történelem legrendhagyóbb városa egy százhetven kilométer hosszú felhőkarcolóból fog állni

2022 / 07 / 28 / Bobák Zsófia
A történelem legrendhagyóbb városa egy százhetven kilométer hosszú felhőkarcolóból fog állni
Nincsenek utcák, sem autók, sem különálló házak, csak egy 170 kilométer hosszan futó egybefüggő "zéró gravitációs" tükör-felhőkarcoló, ami 9 millió embernek ad otthont a sivatagban.

Szaúd-Arábia hivatalos uralkodója 2015 óta Szalman király, azonban a trónörökös, Mohamed bin Szalmán hozza meg a legtöbb gyakorlati döntést az ország sorsával kapcsolatban már 2017-től kezdődően, a koronaherceg pedig nagy hangsúlyt fektet a modernizációs törekvésekre. Ez többek között a nemzet gazdagságát a múltban megalapozó olajkitermeléstől való fokozatos függetlenedés jelenti, amit elméletben sokkal környezetbarátabb alternatíváknak adna helyet, valamint az új irányt képviselik azok a gigaprojektek is, amelyek a potenciális befektetőket és turistákat vonzanák az országba. A kettő összeegyeztetése azonban legalább olyan nehezen kivitelezhető feladatnak tűnik, mint amilyet a modernebb, a világ felé nyitottabb, másik oldalról viszont a nemzetközi emberjogi szabályokat és szokásokat rendszeresen figyelmen kívül hagyó intézkedések meghozatala jelent politikai szinten - ez utóbbiak többek között a Human Rights Watch szerint is súlyos elnyomáshoz vezetnek az emberjogi aktivistákat, a politikai ellenzéket vagy a nőket illetően.

Az egyfelől ember-, és természetközpontú, másfelől a táj eredeti képét radikálisan átalakító és végleg megváltoztató, high-tech irány ellentmondásosságát a Line nevű város tervei mutatják be igazán látványosan: ez a település ugyanis minimális területet foglalna el a környezetből, de mégis egy 170 kilométer hosszú falat állítani a sivatagos és hegyekkel szabdalt régió közepére.

A Line a Vörös-tenger partján fekvő, tizenhatezer négyzetkilométeres alapterületű megapolisz, NEOM részét képezi és egészen extrém módon oldja meg a leendő kilencmillió lakos elszállásolását: ahelyett, hogy horizontálisan terjeszkedne és az egymástól messze fekvő körzeteket utcák kötnék össze, amelyen autókkal vagy tömegközlekedési eszközökkel utazva érik el úticéljukat az emberek, a Line vertikálisan növekszik, méghozzá 500 méteres magasságig, miközben a város szélessége mindössze 200 méteres. Ezt a szerkezetet egyetlen, egybefüggő felhőkarcoló megépítésével kivitelezik, amely 170 kilométer hosszan fut a tengerparttól sivatagokon és hegyeken át. A Wall Street Journal július 23-ai beszámolója szerint a falat alkotó épület könnyen környezeti problémák kialakulásához vezethet, mivel a környéken vándorló állatok mozgásának vagy a vizek folyásának is gátat szabhat a gigastruktúra (igaz, hogy egy hagyományos formájú város is akadályozhatná az állatokat). Arról nem is beszélve, hogy a környezetbe való illeszkedés, de még inkább a látvány kedvéért a Line-t kívülről visszatükröződő felület borítja be, ami szintén gondot okozhat az élőlények számára.

A korábbi tervek Mirror Line-ra keresztelt és 120 kilométer hosszúra tervezett komlexumának immár még hosszabb változatáról július 25-én hozott nyilvánosságra további részleteket a NEOM fejlesztési vállalat és bemutatták, hogyan fog pontosan megvalósulni a sosem látott méretű felhőkarcoló építése. Az elképzelések szerint a struktúrát egy-egy, 80 000 főt befogadó modulból illesztik össze, amelyek sok-sok emelet magasságban foglalják magukban a lakó-, és munkahelyeket, a szabadidős és kulturális központokat, az egészségügyi és oktatási intézményeket és a természetnek helyet adó területeket is, az infrastruktúrát pedig magas fokú automatizálás jellemzi, ahol a szállítási feladatokat például drónok oldják meg. A lakók nagysebességű vonatokkal közlekedhetnek a távolabbi helyszínek között, de sok utazásra nem lesz szükség, mert a "zéró gravitációs" épületben minden maximum öt perc sétányira megtalálható lesz, minimalizálva a közlekedéssel töltött időt.

"Az ipari forradalom után a városok a gépeket, az autókat és a gyárakat helyezték előtérbe, az emberek helyett. Olyan városokban, melyeket a világ legfejlettebb helyeiként tartunk számon, a lakók éveket töltenek az életükből közlekedéssel.

Miért áldozzuk fel a természetet a fejlődés oltárán? [...] És miért kéne elfogadnunk, hogy éveket vesztegetünk el az életünkből a közlekedés miatt. Éppen ezért át kell alakítanunk a hagyományos város koncepcióját futurisztikussá." - mondta el korábban, a Line építését bejelentő videóban, Mohamed bin Szalmán és a város valóban ennek a koncepciónak alapján fog megépülni, legalábbis a jelenlegi tervek szerint.

Az utcák és autók nélküli okosváros kibocsátásmentes, közeledési baleset-mentes és várakozásmentes lesz (a gyors és elektromos tömegközlekedésnek köszönhetően) a leírás szerint és a jelenlévő IoT rendszer ellenére az emberek és nem a technológia központba helyezésével valósul meg.

"Nem hagyhatjuk figyelmen kívül az élhetőséget és környezetet érintő krízist, ami a világunk városait jellemzi és NEOM az élén jár azoknak az új és fantáziadús megoldásoknak, amelyek ezt a problémát orvosolják."

- mondta a koronaherceg - "NEOM a Saudi Vision 2030 egyik legfontosabb projektje marad és az elhatározásunk, hogy megvalósítsuk a Line-t a nemzet érdekében, továbbra is töretlen."

(Fotó: NEOM Development)

Szaúd-Arábiában felépül a világ első utcák nélküli városa Neom, a szaúdi koronaherceg százötvenezer milliárd forintos projektje idén elkezdődik és rögtön egy olyan várossal indít, amelyben senkinek nem kell öt percnél többet sétálni ügyintézés miatt. A Line, a jövő városa, az embereké lesz, nem az autóké.


Fedezze fel a teljesen elektromos Porsche Macant! Tegye egyedivé, konfiguráljon most!
Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít. Az új modell mindenhol hirdeti a megújulás diadalát.
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Kínában elkészítették az elpusztíthatatlan okostelefont, ami már itthon is kapható
Kínában elkészítették az elpusztíthatatlan okostelefont, ami már itthon is kapható
Túrázóknak és a világvégére készülőknek is érdekes lehet a kínai Unihertz beszédes nevű mobilja, a Tank 3 Pro, amibe az óriási akkumulátor mellé még egy beépített projektor is belefért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.