Felháborodásba és halálos fenyegetésekbe torkollott egy fejlesztői szoftver árváltoztatási kísérlete

2023 / 09 / 19 / Pőcze Balázs
Felháborodásba és halálos fenyegetésekbe torkollott egy fejlesztői szoftver árváltoztatási kísérlete
A Unity nevű szoftver, amelyet rengeteg fejlesztő használ, hogy gyorsabban és olcsóbban tudja elkészíteni a játékait, árazási struktúrát akart váltani, ám végül részben elálltak a tervüktől.

Amikor egy fejlesztőcégnek vagy egy kisebb csapat lelkes fejlesztőnek támad egy ötlete, hogy videójátékot készítsenek, gyakran nem nulláról kezdik a munkát - az úgynevezett játékmotorok, game engine-ek segítségével bizonyos funkciókat már készen kapnak. Így mondjuk nem kell azzal bíbelődniük, hogy hogyan kövesse a kamera a főszereplő karaktert, hogyan vetődjenek az árnyékok a figura testét borító felületekre, de azzal sem, hogy a lefejlesztett játék magja használható legyen mobilon és számítógépen is.

A Unity nevű motor az egyik legnépszerűbb ilyen rendszer, és eddig előfizetéses alapon működött: a fejlesztőcég éves díjat fizetett a használatáért, mint bármilyen irodai vagy grafikai szoftver esetében szokás.

Múlt héten azonban úgy döntöttek a Unity-t készítő Unity Technologies-nél, hogy korábbi ígéreteikkel ellentétben árazási modellt váltanak, és telepített játékonként, ráadásul havonta kérnek pénzt a fejlesztőiktől, a korábban kiadott játékok után is. Vagyis eddig egy fejlesztőcég azzal számolt, hogy fizeti a munkatársait, az irodát, a marketinget, a könyvelőt, és így tovább, és mindezek mellett évente száz-kétszázezer dollárt kicsenget a Unity-nek, de ahogyan egyre többen játszanak a játékaival, nem nő a motorért költsége. Ez különösen azért fontos, mert sok program már előfizetések keretében, csomagban jut el a játékosokhoz, például az Xbox Game Pass-en keresztül, vagyis a fejlesztő nem tudja egyszerűen megemelni az árait. Emellett azok sem jártak volna jól, akik egyszeri díjért, például öt-tíz dollárért adják a játékukat, hiszen ha azzal egy játékos éveken át játszik, folyamatosan fizetni kéne utána a "Unity-adót", miközben plusz bevétel nem keletkezik.

Mindebből akkora felháborodás lett, hogy a cég halálos fenyegetéseket kapott, és két irodát még be is kellett ideiglenesen zárnia. Hétfőre azonban visszavonolút fújtak - számolt be a The Verge. A Unity Technologies elnézést kért, és azt ígérte, hogy rövidesen részletezi, hogy hogyan gondolja újra a nagy port kavart javaslatot. Valószínűleg maximálni fogják a részüket a játék által termelt bevételhez képest, és csak a legnagyobb partnereiktől gyűjtik majd be ezt az összeget - például a Pokémon Gót fejlesztő Niantic-tól.

Mindez két dologra biztosan rámutat: egyrészt a bőség és az olcsó hitelek évei után minden technológiai vállalat meg kell, hogy próbálkozzon azzal, hogy több bevételt generáljon. Másrészt, ahogyan a Reddit esetében is megfigyelhettük, ha egy termék körül nagyon erős közösség összpontosul, akkor a platform-tulajdonosok nincsenek könnyű helyzetben, amikor szembe mennének a felhasználóik akaratával.

(Borítókép: Rohit Choudhari/Unsplash)


Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.