Jövőre már szexuális beállítottság és politikai meggyőződés szerint sem lehet hirdetéseket közzétenni a Facebook-felhasználóknak

2021 / 11 / 10 / Bobák Áron
Jövőre már szexuális beállítottság és politikai meggyőződés szerint sem lehet hirdetéseket közzétenni a Facebook-felhasználóknak
A Meta kedden jelentette be, hogy megszüntet több tízezer hirdetési kategóriát, így 2022. január 19-től többek között etnikai hovatartozás, szexuális beállítottság, politikai és vallási meggyőződés és egészségi állapot szerinti csoportosítás szerint sem lehet majd célzott hirdetéseket feladni az eszközeikkel.

A Meta összesen több tízezer célzási kategóriát von ki a forgalomból, amely érinti a Facebookot, az Instagramot, a Messengert és minden olyan alkalmazást, ami a Meta hirdetési eszközeit használja a célközönsége elérésére. A vállalat szerint a változtatás célja, hogy a hirdetők kevésbé tudjanak visszaélni a célcsoportok szerinti szűrés lehetőségével.

A Facebookot az elmúlt években számos kritika érte amiatt, hogy a hirdetési eszközeik erősítik a diszkriminációt és hátrányosan hatnak bizonyos társadalmi csoportokra. 2019-ben az amerikai Lakásügyi és Városfejlesztési Minisztérium pert is indított a vállalat ellen, miután megállapították, hogy a célzott hirdetések segítségével az ingatlantulajdonosoknak lehetőségük nyílt arra, hogy etnikum, nemzetiség és vallás szerint korlátozzák, hogy ki láthatja a hirdetéseiket. Ugyanebben az évben derült ki az is, hogy számos cég több amerikai törvényt is megsértve élt vissza a Facebook hirdetési rendszerével, amikor olyan álláshirdetéseket adtak fel, amelyek kizárólag fiatalabb férfiak hírfolyamában jelentek meg, ezzel hátrányos helyzetbe hozva a nőket és az idősebb munkavállalókat. 2017-ben a Pro Publica leplezte le, hogy az algoritmus által létrehozott hirdetési kategóriáknál olyan érdeklődési körök alapján is lehet célzott hirdetést feladni, amik az antiszemitizmushoz kapcsolódnak, amire válaszul a Facebook 2018-ban mintegy ötezer hirdetési kategóriát törölt a rendszerből. A legutóbbi botrány a cég hirdetési rendszerével kapcsolatban idén januárban robbant ki, amikor kiderült, hogy a Kapitólium ostroma idején a Facebook algoritmusa olyan hirdetéseket jelentetett meg kifejezetten szélsőjobboldali felhasználóknak, amelyekben többek között testpáncélokat, fegyverkiegészítőket reklámoztak.

Megszűnik az arcfelismerés a Facebookon, heteken belül törlik a világ legnagyobb arcadatbázisát A következő hetekben több mint egymilliárd felhasználó adatait fogják törölni, de a közösségi oldal szerint lesznek negatív következményei is a több mint tíz éve bevezetett funkció megszüntetésének.

A célzási lehetőségek megnyirbálása ezzel együtt is egy nagyon komoly érvágás a Metának: a cég (még Facebookként) 2020-ban mintegy 86 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, a Statista adatai szerint pedig ennek 98%-a a hirdetési bevételekből származott. A Facebook a felhasználókról gyűjtött adatok és a rendkívül fejlett algoritmusai segítségével az elmúlt években egy példátlanul hatékonyan működő hirdetési rendszert alkotott meg, amelynek segítségével a hirdetők jóval eredményesebben tudják elérni a célcsoportokat. A Facebookot ennek következtében sok kritika érte amiatt is, hogy elszívja a hirdetési pénzeket más területekről, így többek között a hagyományos online médiától is.

A The New York Times szerint a Meta mostani döntését elsősorban éppen amiatt kritizálják a republikánusok és a demokraták is, hogy véleményük szerint az főként a kisebb, szűkösebb anyagi lehetőségekkel rendelkező vállalatokat érinti majd hátrányosan. "Ez a döntés káros a nonprofit és közérdekű hirdetőkre nézve, és kevesebb jótékonysági adományt, korlátozott nyilvános vitát és kevésbé tájékozott nyilvánosságot fog eredményezni" - mondta például Reid Vineis, a republikánusokkal együttműködő Majority Strategies digitális hirdetésvásárló cég alelnöke. Az amerikai Kongresszusban az elmúlt években számtalanszor volt napirenden a Facebook, de a képviselők és jogvédők eddig rendszerint azt tették szóvá, hogy a közösségi oldal túl sok információt gyűjt be a felhasználókról, amit a hirdetési bevételek formájában kvázi eladnak a hirdetőknek.

Graham Mudd, a Meta termékmarketingért felelős alelnöke sietett leszögezni, hogy a cég továbbra is hisz a személyre szabott hirdetésekben, így a célzott hirdetések lehetősége a jövőben is meg fog maradni. Hogy pontosan mi változik, az biztosan csak január 19-e után derül majd ki, de a hirdetők várhatóan továbbra is több tízezer hirdetési kategóriából válogathatnak majd, így a pesszimisták szerint a fenti problémákból semmi sem fog megoldódni, legfeljebb egy kicsit nehezebb lesz diszkriminálni az egyes csoportokat.

Amióta Mark Zuckerberg október végén bejelentette, hogy a Facebookot (mint vállalatot) Metára nevezik át, ez már a második nagy horderejű bejelentés volt. Alig egy hete Jerome Pesenti, a Meta mesterséges intelligenciáért felelős alelnöke arról tájékoztatta a nyilvánosságot, hogy a közösségi oldalon hamarosan megszüntetik az arcfelismerést, az ehhez kapcsolódó, több mint egymilliárd arcadatot tartalmazó adatbázist pedig ezzel együtt törlik.

(The New York Times, Gizmodo, Borítókép: Chesnot/Getty Images)

További cikkek a témában:

Kitálalt a volt facebookos termékmenedzser a szenátorok előtt Frances Haugen korábban felvállalta, hogy ő szivárogtatott ki információkat a sajtónak. Most komoly vádakat fogalmazott meg a meghallgatásán.

El akarták titkolni, végül mégis közzétette a Facebook, mik voltak idén év elején a legnépszerűbb tartalmak az oldalon A közösségi oldal idén első alkalommal tett közzé úgynevezett átláthatósági jelentést, amiben megosztották, hogy az amerikai felhasználók körében mely Facebookon közzétett linkek, oldalak, domainek és posztok voltak a legnépszerűbbek, azaz mit láttak a legtöbben.

Nem ok nélkül rettegett a Facebook az iOS legújabb verziójától Az első adatok szerint a felhasználóknak mindössze 13%-a engedélyezte, hogy az alkalmazások adatokat gyűjtsenek a tevékenységükről.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.