Így teszi az embereket baráttá, ellenséggé és magányossá a Facebook

2024 / 02 / 25 / Bobák Zsófia
Így teszi az embereket baráttá, ellenséggé és magányossá a Facebook
A Facebook az egyik legtöbbet használt közösségi média platform a világon és hatása kétségkívül milliárdnyi embert érint. Az eredetileg a kapcsolatok kialakítására tervezett közösségi háló azonban nem csak összeköti, hanem el is távolíthatja egymástól a használóit, alapjaiban változtatva meg a kapcsolatok dinamikáját.

A Facebookot (The Facebookot) 2004-ben azzal a céllal indította el Mark Zuckerberg egyetemi társaival együtt, hogy összekösse egymással a Harvard diákjait egy egyszerű közösségi platform révén. Az oldal eleinte egészen minimalista módon működött: nem voltak játékok, posztok, hírek, linkek, sem messenger, csak a felhasználók, akik bejelölhették egymást ismerősnek. A platform zártkörű volt, csak a Harvard hallgatóinak szólt és mindössze ennyit nyújtott az emberek számára: a lehetőséget, hogy online felületen is kapcsolatba léphessenek egymással, láthassák, ki kinek az ismerőse és vizuálisan is megjelenítsék a kapcsolati hálójukat. Az oldal azonban már ekkor is könnyen addiktívvá válhatott, így hamarosan megkezdődött a nyitás más egyetemek és másfajta funkciók felé is. A lényeg azonban a helyi, zártabb és biztonságosabb közösségek kialakítása volt, a valós barátságok kiterjesztése.

"Még ha valaki rosszul is nézett ki egy fotón, soha senki nem írta volna ezt le: elvégre találkoznunk kellett egymással a való életben is."

- emlékezett vissza a kezdetekre Andy Wu a Harvard Business Reviewban, aki szerint eleinte még a negatív kommenteket is kerülték az emberek.

Ekkor még talán Zuckerberg sem gondolta volna, milyen mértékben változik majd az oldal az évek során: egy 2004 júniusi interjúban arról beszélt, hogy a The Facebookot nem azért hozta létre, hogy valami hatalmas dolgot alkosson vele, hanem azért, mert unatkozott. "Olyan vagyok, mint egy kisgyerek. Könnyen elunom magam és a számítógépek érdekelnek. Ez a két fő mozgatórugó." - avatta be a Harvard Crimson íróját, Michael M. Grynbaumot. A platform potenciális anyagi hasznát illetően is hasonlóan visszafogott módon nyilatkozott, hangsúlyozva, hogy a Facebook szerepe számára nem a profitban rejlik.

"Csinálhatunk egy csomó pénzt - de nem ez a cél.

Bárki a Harvardról szerezhet munkát és csinálhat egy csomó pénzt. De nem mindenkinek lehet a Harvardon közösségi hálója. Ezt többre értékelem erőforrásként, többre, mint bármennyi pénzt."

A zártkörű közösségi háló az idő során átadta a helyét egy mindenki számára elérhető, globális gigahálózatnak, amelyet jelenleg naponta több mint kétmilliárd ember használ és amelyre jóformán bárki regisztrálhat, aki rendelkezik internetkapcsolattal. A cél tulajdonképpen változatlan, csak éppen jelentősen kibővült: immár egy határokon és kontinenseken átívelő közösség megteremtése a fókuszpont.
"A legnagyobb lehetőségeink most már globálisak - úgy mint a jólét és a szabadság terjesztése, a béke és a megértés hirdetése, az emberek kiemelése a szegénységből és a tudomány fejlődésének előmozdítása[...] A Facebook ezt képviseli, hogy közelebb hozzon minket egymáshoz és globális közösséget építsen." - magyarázta Zuckerberg 2017-ben publikált manifesztójában.

Tud azonban az egész világ népességét bevonó háló ugyanolyan közvetlen élményt nyújtani, mint egy sokkal exkluzívabb közösség? Léteznek még ma is valódi barátságok a Facebookon vagy a túl sok ember jelenléte elkerülhetetlenül az elidegenedés és ellenségeskedés irányába viszi a platformot? A választ sokan kutatják és az eredmények nem tűnnek egyértelműnek.

A kultúra elsődleges felhasználási területe az emberek számára, hogy kellő iránymutatást nyújtson a napi életünk, a közösségeink, a családunk és társadalmunk szervezését illetően - mondja Giles Crouch digitális antropológiával foglalkozó szakember, vagyis a kultúra meghatározó az identitásunk szempontjából. Míg régen a különböző kultúrájú emberek ritkábban találkoztak az őket fizikailag elválasztó távolságok miatt, addig manapság az internetre kapcsolódva és a közösségi oldalakon át egyből elénk tárul az egész világ és eltűnnek azok a törészónák, amelyek egykor elválasztó határként működtek a nagyobb kultúrák között. A behatároltságnak negatív következményei is lehetnek, például egy-egy hasznos technológia terjedése megakadhat, ha szimplán a kulturális különbségek (az idegenérzet miatt) nem adaptálja egy nép, de megvannak az előnyei is: a földrajzi határok miatti lassúbb információáramlás lehetőséget ad arra, hogy megemésszük az új impulzusokat és eldöntsük, mit gondoljunk róla, hogyan illik a saját világunkba. Az interneten viszont mindent azonnal megkapunk.

"Amíg régen volt időnk elgondolkodni és eldönteni, hogy szeretjük-e vagy sem egy másik kultúra technológiáját, zenéit, eszméit és irodalmát, most már nem ez a helyzet.

[...]A kulturális elemek egyre gyorsabban terjednek és nincsenek sem szűrőink, sem időnk arra, hogy megfontoljuk őket, ez azt jelenti, hogy a kulturális ideák is sokkal gyorsabban terjednek. Túlnyomó részben ez jó dolog, segít abban, hogy könnyebben, gyorsabban megértsük egymást. De feszültséget is szül. És összeesküvés-elméleteket. Ami megosztottságot eredményez." - írja az antropológus.

Míg Zuckerberg és sok más közösségi média vezető a globális közösség erejét és fontosságát hirdeti, addig több elemzésben és tanulmányban is arra a konklúzióra jutottak a szakértők, hogy a nyitottság nem jelent egyet a megértéssel és együttműködéssel, sőt, a platformokon valójában klikkesednek az emberek és ez akár extrém mértékű polarizáltsághoz is vezethet. A visszhangkamra jelensége egy 2017-es tanulmány szerint jól megfigyelhető a Twitteren, ahol a felhasználók idővel egymással ellentétes véleményt képviselő csoportokba tömörülnek. A visszhangkamra tulajdonképpen azt jelenti, hogy az emberek a saját elképzeléseiket és ízlésüket tükröző embertársaikkal állnak szóba, őket követik a közösségi média oldalakon is és ahhoz a csoporthoz tartozónak vallják magukat, akik hozzájuk hasonló módon gondolkoznak egy témáról és ezzel kizárják az övéktől eltérő hangokat. Ez önmagában még nem lenne feltétlenül probléma, de amennyiben ez együtt jár a tények figyelmen kívül hagyásával, akkor kihathat a való életbeli viselkedésre és cselekvésre is, amit befolyásolnak az online dialógusok.

Egy tavaly publikált tanulmánysorozatban a kutatók azt vizsgálták, hogy a Facebookon is jelen van-e a visszhangkamra jelensége és ha igen, okoz-e politikai polarizációt. A kutatók néhány hónapra módosították 23 377 felhasználó számára megjelenő információkat és egyharmaddal csökkentették azokat a híreket, posztokat és más tartalmakat, amelyek hozzájuk hasonló véleményt képviselő forrásból származtak. Az eredmények arra utaltak, hogy a visszhangkamra-effektus létezik ugyan a Facebookon, de nem gyakorol tettenérhető hatást az emberek politikai nézeteire. Egy korábbi, 2020-as elemzés, amit a Virginiai Egyetem professzora végeztek, viszont azt mutatta, hogy ugyan a Facebook, a Reddit és a Twitter is a hírforrások széleskörű választékát biztosítja a felhasználóknak (szélesebb körűt, mint amit az emberek maguktól választanának), de a Facebook jelentős mértékben polarizál, vagyis például az eleve konzervatív beállítottságú emberek számára sokkal konzervatívabb forrásokat jelenít meg, mint amit általában olvasnak. Az ok a Facebook algoritmusaiban keresendő, amelyek kiemelik a több 'elköteleződéssel' rendelkező tartalmakat, azaz a több interakciót eredményező posztokat, ezek pedig jellemzően egyenlőek az erősebb érzelmi reakciókat kiváltó, extrémebb tartalmakkal.

A közösségi hálók tehát az emberek egymásra találását és a vélt vagy valós ellenségek kreálását is segítik, de sokszor egyszerűen csak elmagányosodáshoz vezetnek. Egy 2021-es kutatás, amit többezer aktív Facebook felhasználó segítségével végeztek, azt mutatta, hogy a nagy online zajban való elveszettség és online kapcsolatok felületessége elsősorban akkor idézi elő a magány érzését, ha a felhasználó túl sokat rágódik az eléje kerülő tartalmakon és azokhoz az emberekhez hasonlítja magát, akiket valamilyen szempontból saját maga felett állónak tart.

A magányosság érzése abból a különbségből születik, amit az általunk vágyott és a valóban kialakított közösségi kapcsolatok között észlelünk, amennyiben túl nagy a szakadék a kettő között

és ez az érzés könnyen jelentkezhet a posztok nézegetése közben, mivel a legtöbben jellemzően a boldog, vidám, sikeres pillanataikat, családi fotóikat, utazásaik emlékeit osztják meg a bejegyzéseikben. Ilyen tartalmak nem csak a barátainktól, hanem rengeteg más forrásból is a hírfolyamunkba kerülhetnek, egyre több alkalmat nyújtva a tépelődésre.

Bár a Facebook ismerősök számai 2004-ben még jó eséllyel a valódi kapcsolatok mennyiségét tükrözték, de ma már közel sem ez a helyzet: egy felhasználó ismerősei, pláne követői között többségben lehetnek azok, akikkel valójában nem is tartja a kapcsolatot az online téren kívül. Ez azonban nem mindenkire vonatkozik, inkább csak a híresebb, vagy online nagyon sok időt töltő emberekre. Robin Dunbar brit biológiai antropológus Barátok című könyvében amellett érvel, hogy a Facebook számai nem hazudnak és általában tényleg azokat jelöljük be ismerősként, akikkel már találkoztunk és tartalmasabb kapcsolatot alakítottunk ki velük.

"Valószínű, hogy a legtöbb ember, akit bejelölünk a Facebookon barátunkként, a köznapi életben is az, esetleg ha egy tucat olyan külső személlyel együtt, akikkel online találkoztunk.

Néhányan lelkesebb „barátkozók” vagyunk, s hajlandók vagyunk olyan személyeket is bejelölni, akiket nem igazán ismerünk, ez a szám azonban a realitásban igen kicsiny. Úgy látszik, hogy a valóságban sokan túl óvatosak vagyunk ahhoz, hogy véletlenszerűen felbukkanó idegeneknek megengedjük, hogy bekukucskáljanak magánvilágunkba." - fejtette ki a szakértő. Ez akár pozitívumot is jelenthetne, elvégre így online és offline is barátokkal vesszük körbe magunkat, de a kommunikációnak az online irányba való eltolódása a kapcsolatok erejét csökkenti a felmérések szerint. Robert E. Kraut, a Carnegie Mellon Egyetem professzora kutatásai során azt figyelte meg, hogy amennyiben az emberek kommunikáció céljára nagyrészt az internetet használták, az rossz hatással bírt a családtagjaikkal való kapcsolatokra, csökkentette a közösségi köreik méretét és növelte a depressziót és magányosságot.

"Az új világ alkalmassá tett arra, hogy véleményünket sokkal nagyobb közösség felé közvetítsük. Ugyanúgy azonban, ahogy a világítótorony csak egy veszély jelenlétét közli, és nem kezdeményez beszélgetést az alatta elhaladó hajókkal, a digitális tömegtechnológia sem képes új kapcsolatok létrehozására vagy a régiek kezelésére. Ezt az irányított üzenetek régies módszereivel kell megtennünk. De az üzeneteknek csak akkor van jelentésük, ha van egy meglévő kapcsolat, mely értelmet ad nekik." - fejti ki Dunbar könyve végén, hozzátéve, hogy a fizikai jelenlétet nem váltja ki az online közeg.

A Facebook platformot biztosít a vélemények kifejezéséhez és az emberek (legalábbis felületes) megismeréséhez, de a kapcsolatokra gyakorolt ambivalens hatása miatt nem egyértelmű, hogy valóban egy tervezett, pozitív célú, globális közösséget hoz-e létre. Zuckerberg manifesztója szerint ennek érdekében öt témakörben kell megoldást keresni: ki kell találni, hogyan tudnak segíteni az embereknek

  • a támogató közösségek építésében
  • a biztonságos közösségek építésében
  • a jól informált közösségek építésében
  • a polgárilag elkötelezett közösségek építésében
  • és az inkluzív közösségek építésében

Az egyre komplexebbé váló feladatot pedig már az embereken kívül a mesterséges intelligencia rendszerek és algoritmusok végzik, ezért az MI fejlesztése, alkalmazása és szabályozása is szerepet játszhat az online kapcsolataink alakulásában.

(Fotó: Solen Feyissa/Domingo Alvarez E/John Schnobrich/PillyNG/Unsplash, The Washington Post/Getty Images)


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.