Ezek a legégetőbb problémák, melyeket meg kell oldani ahhoz, hogy a Marsra menjünk

2020 / 12 / 22 / Felkai Ádám
Ezek a legégetőbb problémák, melyeket meg kell oldani ahhoz, hogy a Marsra menjünk
Az emberiség egyre inkább a Mars irányába kacsingat, de mielőtt odajutnánk, rengeteg problémát meg kell oldani. Ezekből gyűjtöttük össze a legégetőbbeket.

A vörös bolygóra készül a NASA és a SpaceX cég is. A NASA már 2015-ben ismertette a tervét a Marsra szállásról, amely három fázisban valósulna meg. Az első, az „Earth Reliant”-fázis folyik jelenleg, és ez a Nemzetközi Űrállomás 2024-ig történő működését jelenti. Ebben a fázisban a tudósok kiértékelik a mélyűr meghódítására szolgáló technológiákat, valamint tanulmányozzák a hosszas űrben tartózkodás hatását az emberi szervezetre. A második fázis, a „Proving Ground”, már a Holdon, egy állandó bázison folyna. Itt már a mélyűrben lakhatás feltételeit vizsgálnák főleg. A harmadik, végső fázis, az „Earth Independent”. Ennek keretében már hosszas Holdmissziók zajlanának, és egyre inkább megtanulnánk egy idegen égitesten élni az ott található anyagok felhasználásával. A Végső célra pedig, tehát hogy embert küldjünk a Marsra, a harmincas években kerülhet a tervek szerint sor.

Hat új technológia, amelyekkel a NASA a Marsra készül Rengeteg megoldandó probléma vár a mérnökökre, ha embert akarnak a Marsra küldeni. Hatásosabb hajtóművekre, újragondolt szkafanderre, lakhatási és közlekedési eszközökre, valamint gyorsabb kommunikációs megoldásokra lesz szükség. Ezekből szemezgettünk most.

A SpaceX ezzel szemben egyből a Marsot célozná, méghozzá két fázisban: 2022-ben legalább két Starship szállítana a bolygóra különböző rakományt (energiaellátás, bányászati és életben maradáshoz szükséges anyagok és eszközök), egyben felmérné a planéta vízkészleteit és a potenciális veszélyforrásokat. 2024-ben pedig szintén két Starship szállítana immár embert a vörös bolygóra, valamint két másik űrhajó vinne oda további ellátmányt is. A bolygón beüzemelnének egy üzemanyag-előállító gyárat, valamint egy, a terjeszkedéshez szükséges bázist.

Mint tehát látható, a tervek szerint így vagy úgy, de a nem túl távoli jövőben (vagy akár igencsak közeli jövőben) embert küldhetünk a Marsra. A kérdés, hogy milyen problémákat kell ehhez arrébb gördítenünk az útból. A Phys.Org egy cikkben gyűjtötte össze a legnagyobb technológiai kihívásokat feltételezvén, hogy nem csak a Marsra utaznánk, de vissza is térnénk onnan.

Tömeg

A tömeg az első, egyben az egyik legkomolyabb akadály. Még ma is azt jelenti valamely tárgynak az űrbe juttatása, mintha a tárgy súlyát aranyban kellene kifizetnünk. Ennek oka, hogy maga a hasznos teher eltörpül a teljes jármű tömegéhez képest. Az Apollo 11-et hordozó Saturn V rakéta például 3000 tonnát nyomott. Ugyanakkor mindössze 140 tonnát volt képes a Föld körüli pályára eljuttatni, a Holdra pedig csak 50 tonnát. Ez a kötöttség egy Marsra készülő űrhajó esetén is igaz, és ehhez még azt is hozzá kell venni, hogy minden egyes repülési manőver üzemanyag-felhasználásba kerül, amit tehát szintén vinni kell.

Mindez azért is súlyos gond, mert eddig csak tárgyakat (marsjárót, szondát) akartunk eljuttatni más bolygóra. Tárgyak esetén pedig lehet spórolni az üzemanyaggal azon a módon, hogy gyorsításra a különböző égitestek gravitációs mezőit használjuk fel, nem pedig az értékes üzemanyagot. Amikor például a Vénuszon életre utaló nyomokat véltek felfedezni a légkörben, a BepiColombo űrszonda azért tudta olyan gyorsan valamennyire megvizsgálni a bolygót, mert bár a Merkúr felé tartott, de a Vénusz tömegvonzása segítségével próbált a gravitációs csúzli-hatásban részesülni, hogy kevesebb üzemanyaggal ússza meg az utat.

Egy űrszonda a héten már életre utaló nyomokat keresett a Vénusz felhőiben Ez gyorsan ment – mondhatnánk, de valójában szerencsés véletlenek összjátékáról van szó. A BepiColombo űrszonda amúgy is odatartott, és már képet is készített a lángoló bolygóról.

Mindennek azonban ára van: ez pedig az idő. Ezek az utak ugyanis jóval hosszabbak, ami egy űrszondának nem probléma, ám egy embernek már nagyon is az. Így aztán a két bolygó között a Hohmann-pálya jön szóba, és ilyenkor mindössze kétszer kell az űrhajó meghajtását igénybe venni, tehát ez még szintén energiatakarékos, de hosszasabb utazást jelent. Egy ilyen utazás a Föld és a Mars között 259 napot vesz igénybe, ugyanakkor kétévente nyílik csak rá lehetőség. A SpaceX szerint azonban az utazás ennél gyorsabb is lehet – ami mindössze 6 hónapot jelentene. Ez persze több üzemanyagba kerülne. A vállalat ezt a problémát úgy orvosolná, hogy a legénységet is szállító Starshipeket az űrben utánatankolná. Vagyis előzetesen fellőne egy külön üzemanyagtartályt, amellyel újra lehetne tölteni az űrhajót.

Végállomás, leszállás!

A biztonságos landolás a Marson újabb kihívást jelent egy embereket szállító űrhajó számára. Ennek oka, hogy a Földre érkezéskor az űrhajót lassítja a súrlódási erő, amit a bolygó légköre fejt ki. Amennyiben a súrlódás során keletkező hőt biztonságosan tudjuk kezelni (például hőpajzzsal), úgy légkörünk ellenállása kifejezetten segítségünkre van, mivel lassítja a beérkező járművet. A Mars légköre azonban nagyon ritka (a felszíni légnyomás például csak 0,75 százaléka a Földünkön tapasztaltnak), vagyis a biztonsághoz landolást jelentő sebességcsökkenéshez segítségre lesz szükség. A NASA Pathfinder például légpárnára érkezett, míg a Phoenix-misszió hajtómű segítségével lassított – ez utóbbi természetesen szintén üzemanyag elégetésével történhet csak.

Élet a Marson

A marsi nap nagyjából olyan hosszú, mint a földi, vagyis csak valamivel több, mint 24 órából áll, egész pontosan 24 óra és 37 percből. A hasonlóságok azonban itt véget értek. A vörös bolygó ritkás atmoszférája miatt magas a felszínen a hőingadozás. Vagyis amíg a bolygón a legmelegebb hőmérséklet a kellemesen nyárias 30 ℃, addig azonban -140 ℃-ra is le tud hűlni. Az átlaghőmérséklet pedig kifejezetten szibériai: -63 ℃. A Mars gravitációja pedig a földinek mindössze 38 százaléka, vagyis jóval könnyebbnek éreznénk ott magunkat, de tenni kellene valamit az izomzat és a csontozat leépülése ellen (erre már a Nemzetközi Űrállomáson történő tartozkodás miatt is születtek módszerek). A hőingadozás kezelhető azzal, hogy alaposan kiválasztjuk a helyet, ahol az űrhajó leszáll. A NASA például nagyobb barlangokat is vizsgálna, ami még akár a sugárzástól is védené az űrhajósokat.

A NASA a Marsra küldené a Boston Dynamics robotkutyáját Az ötlet annyira logikus, hogy az a meglepő, hogy csak most merült fel.

A másik gond a víz és a belélegezhető levegő hiánya. A NASA már vizsgálja, hogy miként lehet az atmoszférából oxigént kivonni, sőt az éppen a vörös bolygó felé tartó marsjárót, a Perseverance-t felszerelték egy eszközzel, amely ezt a lehetőséget tesztelné. A SpaceX pedig az első, még nem emberes Starshipekkel juttatna oxigént termelő üvegház építéséhez szükséges eszközöket a bolygó felszínére. Emellett pedig napelemet és egyéb, az önfenntartás szempontjából nélkülözhetetlen felszerelést is szállítanának oda. A Földön egyébként már több szimulációt is végeztek azzal kapcsolatban, hogy az emberek mennyire bírnák ki a hosszasabb tartózkodást a Marson, és ezek alapján képesek lennénk az ottani életre berendezkedni.

Minden, amit a Perseverance marsjáróról tudni érdemes Remélhetőleg már egy hónap sincs hátra addig, hogy a NASA új marsjárót küldjön a vörös bolygóra. A Perseverance egyik kiemelt feladata, hogy hajdanvolt élet nyomai után kutasson. Most összegyűjtöttünk mindent, amit erről az eszközről tudni kell.

Menjünk haza!

Egy Marsról visszatérő űrhajó 47000km/h és 54000km/h közötti sebességgel térne vissza, ami sebesebb, mint amivel az Apollo 11 érkezett vissza (ez körülbelül 40,000km/h volt). Innen két módon lehet lelassulni: vagy extra üzemanyag segítségével mintegy lefékezve 28,800 km/h-ra a légkörbe történő belépés előtt – amihez kétségtelenül jól jönne ha a SpaceX tervének megfelelően a Marson is lehetne tankolni valahogy. Vagy pedig a lassítást rábízhatjuk a légkörre is, ekkor „csak” azt kell kivédeni, hogy a gyorsulási erők és a forróság ne végezzenek a legénység tagjaival.

További cikkek a Rakétán:

Harmadára rövidítheti a Mars-utazást egy új nukleáris hajtómű Az új hajtómű biztonságosabb és megbízhatóbb, mint a korábbi nukleáris hajtóművek, és sokkal hatékonyabb, mint a mai, kémiai hajtóanyaggal működő rakéták.

Sós víz kellene ahhoz, hogy életben maradhassunk a Marson Egy új tanulmány szerint a Marson található sóoldat oxigén, és üzemanyag előállítására egyaránt alkalmas. Már csak egyetlen kérdés maradt: mi lesz a megvalósítással?

Elon Musk szerint az első Mars-városnak hatalmas üvegkupolái lesznek Elon Musk csütörtökön, a szokásos kérdezz-felelek során nyilatkozott marsi terveiről. Úgy fest, hogy a technológia fenegyereke komolyan gondolja a nagy Mars-kalandot.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.