Ez a napelemekkel borított léghajó megállás és fosszilis üzemanyag nélkül fogja körberepülni a Földet

2023 / 09 / 28 / Bodnár Barna
Ez a napelemekkel borított léghajó megállás és fosszilis üzemanyag nélkül fogja körberepülni a Földet
A francia Euro Airship által kifejlesztett Solar Airship One egy olyan 151 méter hosszú léghajó lesz, amelyet nappal napelemek működtetnek, éjszaka pedig a légi jármű által, elektrolízissel termelt hidrogén szolgál majd üzemanyagként.

Amikor a Solar Airship One – a tervek szerint 2026-ban – elkészül, azt bizonyítja majd, hogy hosszútávú légi közlekedés zéró kibocsátás mellett is lehetséges. Az igazsághoz tartozik azonban, hogy aki a léghajót választja közlekedési eszközül, annak eltart majd egy darabig, hogy elérje az úticélját, a pusztán megújuló energiával hajtott légi jármű ugyanis csupán 83 kilométer per órás sebességre lesz képes. A több francia városban működő Euro Airship nevű vállalat összesen 10 éven át tartó fejlesztése után, három év múlva emelkedhet a levegőbe a napelemes léghajó, amelyet – egy kis képzavarral élve – egyből a mélyvízbe dobnak majd.

A Solar Airship One a tervek szerint ugyanis 20 nap alatt fogja megkerülni a Földet, ezzel mintegy 40 ezer kilométert megtéve, károsanyag kibocsátása nélkül. A 151 méteres léghajó teljes felső felületét napfóliával borítják be, ami mintegy 4800 négyzetméternyi napelemet jelent. Míg napközben a léghajó elektromos meghajtását a napenergia biztosítja, az elektrolízissel előállított hidrogén segítségével a Solar Airship One-nak éjszaka sem szükséges megállnia.

Bár a léghajó várható átlagsebessége kevesebb mint tizede az átlagos fosszilis üzemanyagot használó utasszállító repülőgépeknek, amely tagadhatatlan hátrány, azonban a környezetbarát légi járműnek van néhány előnye is a hagyományos gépekkel szemben, például, hogy kis túlzással bárhol megállhat útközben, illetve kifutópályára sincs szüksége. Így lehetséges, hogy ez a technológia nem a légi utasszállítás jövőjét jelenti, sokan úgy vélik viszont, hogy a napenergia és hidrogén által hajtott léghajók ideálisak teherszállításra, ugyanis 8-10-szer nagyobb hasznos terhet képesek vinni, mint egy teherszállító repülőgép, negyedannyiért, és akár 10-szer nagyobb sebességgel, mint egy teherhajó.

A Solar Airship One által felhasznált energia megújuló, de egy kulcsfontosságú összetevője nem az. Merev vázát 15 különálló elemből építették meg, amelyek összesen 50 ezer köbméter héliumot tartalmaznak. Érdekesség, hogy a hélium az egyetlen olyan anyag a Földön, amely sehogy sem pótolható, mivel amikor a levegőbe kerül, egyenesen felemelkedik a légkörből, és kilökődik az űrbe.

Az Euro Airship csapatának tervei szerint a léghajó 2026-ban, az Egyenlítő mentén, 6000 méteres magasságban, szén-dioxid-kibocsátás nélkül indul majd világkörüli útra.

(Borítókép: Euro Airship)


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.