A császármetszés manapság relatíve megbízható, rutinbeavatkozás – ám ez nem volt mindig így: az első, sikeres császármetszésről szóló beszámoló az 1500-as évekből származik, ekkor Svájcban egy professzionális szarvasmarha-kasztráló végezte el ezt a manapság nőgyógyászati nagyműtétként is emlegetett operációt a saját kedves nején. Az úriember azonban 82 évvel az állítólagos beavatkozás után írt erről, így emiatt (valamint a korabeli orvosi viszonyok miatt) többen megkérdőjelezik, hogy tényleg túlélte-e mind a gyermek, mind pedig az anya a műtétet. A császármetszés sokáig ugyanis annyira veszélyes volt, hogy nem ritkán végződött az anya, a gyerek, esetleg mindkettő halálával – így ezt tényleg csak a legvégső esetre tartogatták.
Az USA-ban az első lejegyzett császármetszésről például 1830-ban írt a Western Journal of Medical and Physical Sciences, és ekkor az orvosnak választania kellett az anya és a gyermek élete közt, és mint írta:
„Egy gyermektelen anya még mindig jobb, mint egy anyátlan gyerek”
– így ennek szellemében cselekedett. Vagyis ezekben az időkben, a modern altatás és fertőtlenítési megoldások előtt a császármetszés csak akkor jött szóba, ha minden egyéb opció elfogyott. És hogy milyen megoldást alkalmaztak akkor a császármetszés helyett? Az úgynevezett szimfiziotómiát.
A szimfiziotómia során a szeméremcsonti ízületet (szimfízis), amely a medencecsontokat tartja egyben, átvágják, hogy a medence szélesebb legyen, és így a gyerek könnyebben világra tudjon jönni. Csakhogy – amint arról már a lentebbi cikkünkben is írtunk – akadt egy kis probléma: a korszak beavatkozásai során az altatás és a többi modern orvosi eljárás hiánya miatt az orvosnak egyszerre kellett roppant gyorsnak és rendkívül precíznek lennie.
A szimfiziotómiát megkönnyítendő épp ezért két skót orvos – John Aitken és James Jeffray – kifejlesztettek egy addig még sosem látott eszközt: a láncfűrészt. Ez a láncfűrész azonban nem az a motorral hajtott, élesen dübörgő szörnyeteg, amit manapság mindannyian ismerünk és szeretünk, hanem a prototípus egy kézi hajtókar segítségével mozgatható fogakkal ellátott óraláncon alapult:
Vagyis a szülőanya sem azt látta (szerencsére), hogy az operáló orvos bedurrant egy ilyen bestiát, majd azzal esik neki az érzékeny alsó részeknek, ehelyett az orvos energikusan tekert egy kart, és így vágta át a makacs ízületet.
A szülészek és nőgyógyászok gyorsan megkedvelték az új eszközt, amit a 19. század második felében már gépiesítettek is a nagyobb hatékonyság érdekében. Nem sokkal később azonban a Gigli-drótfűrész, mint a csontok átvágására alkalmasabb, és szélesebb körben alkalmazott eszköz, leváltotta a láncfűrészt. Érdekesség, de ez a drótfűrész az orvoslásba ipari területről érkezett, míg a láncfűrész – miután száműzték a szülészeti műtőkből – az iparba igazolt át: 1905-től kezdte ugyanis alkalmazni a faipar ezt a szerszámot.
Forrás: Pharmacy Times, SE
(Kép: Pixabay/pb826)

Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR