A SpaceX először április 20-án tesztelte élesben a teljes Starship-rendszert, amely magából az űrhajóból, valamint az azt szállító, 33 Raptor-hajtóművel ellátott Super Heavy hordozórakétából áll. A világűr elérése akkor egy műszaki hiba miatt meghiúsult, ugyanis az indítás után a Starship nem tudott leválni a hordozórakétáról, emiatt pedig a küldetés irányítói a rakéta megsemmisítése mellett döntöttek.
A tervezett forgatókönyv most szombaton is ugyanaz volt, mint a tavaszi teszten, azaz a SpaceX egyelőre meg sem kísérelte épségben visszahozni a Starship-rendszer darabjait. A rakéta 14.03-kor emelkedett a magasba, majd nagyjából két és fél perccel az indítás után a Super Heavy sikeresen levált a Starshipről. Az eredeti tervek szerint a hordozórakéta ezután kontrollált leszállást hajtott végre a Mexikói-öböl vizén, ehelyett azonban a szétválás után nem sokkal felrobbant. A Starship a szétválás után tovább emelkedett, a SpaceX adatai szerint pedig már 148 kilométeres magasságban, vagyis jócskán a világűr határának számító Kármán-vonal felett járt, amikor elvesztették vele a kapcsolatot. Az eredeti tervek szerint az űrhajó az alacsony Föld körüli pálya megközelítése után a Csendes-óceánba csapódott volna, Hawaii partjaitól néhány száz kilométerre, a közvetítésben elhangzottak alapján viszont erre nem kerülhetett sor, ugyanis a Starship önmegsemmisítő rendszere valamilyen okból bekapcsolt.
Liftoff of Starship! pic.twitter.com/qXnGXXZP5k
— SpaceX (@SpaceX) November 18, 2023
A 122 méter magas rakétarendszer minden idők legnagyobb és legerősebb űrrakétája, amit valaha építettek, a SpaceX-nek pedig kimondott célja, hogy a segítségével a jövőben embereket juttassanak a Marsra. Bár egyre inkább úgy tűnik, hogy ez csak a következő évtizedben fog megvalósulni, a Starship ettől függetlenül is nagyon fontos szerepet fog játszani az elkövetkező évek világűrrel kapcsolatos terveiben: a hatalmas űrhajó minden eddiginél olcsóbbá teheti a Föld körüli pálya elérését, újabb komoly lökést adva az űriparnak, emellett a NASA Artemis-programjában is kulcsfontosságú szerepe lesz, hiszen az első küldetések során az űrhajósok a SpaceX rakétáját fogják használni arra, hogy a Lunar Gateway űrállomásról elérjék a Hold felszínét.
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR