A japán Beszerzési, Technológiai és Logisztikai Ügynökség (ATLA) új felvételeket tett közzé a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők mintegy 6200 tonnás JS Asuka teszthajóján végrehajtott kísérletekről. A tesztkampány 2025 júniusa és július eleje között zajlott.
„Ez az első alkalom, hogy egy hajóra telepített sínágyú sikeresen tüzet nyitott egy valódi hajóra” – közölte az ügynökség.
A képeken az Asuka tatján, toronyba építve látható a haditengerészeti sínágyú különálló szenzorokkal, valamint egy, a vontatóhajókra emlékeztető hajó, amely mozgó célpontként szolgált és céltáblákkal is fel volt szerelve. Az ATLA egyelőre nem hozta nyilvánosságra a találatról készült felvételeket, részletesebb tájékoztatást a novemberi Védelmi Technológiai Szimpóziumon ígér.
Japán a 2010-es évek közepe óta fejleszt sínágyúkat azzal a céllal, hogy a jövőbeli 13DDX rombolókon, illetve akár a meglévő Maya-osztályú egységeken is rendszerbe állíthassák. Az ATLA korábbi közlése szerint öt megajoule-os töltet mellett a fegyver csőtorkolati sebessége nagyjából 2230 m/s, és ha ezek a számok valósak, a rendszer alkalmas lehet nagy hatótávolságú, gyors tengeri és légvédelmi alkalmazásokra.
Miközben az Egyesült Államok jelentős műszaki akadályok miatt leállította haditengerészeti sínágyú-programját, Japánnak is meg kell küzdenie a fedélzeti energiaellátás, a hűtés és a nagy energiájú lövések okozta csőkopás problémáival. Ha ezek a technológiák kiforrnak, az alapjaiban változtathatja meg a tengeri hadviselést: a sínágyúkhoz való lőszer például kicsi, egyszerű (többnyire egy fém lövedék), nem igényel drága rakétatestet és hajtóművet. Egy hajó így jóval több lövedéket tud raktáron tartani, és hosszabb ideig képes tüzelni újratöltés nélkül, szemben a korlátozott számú, nagy helyigényű és drága rakétákkal. Ezt hívják készletmélységnek; ez ennél a fegyverrendszernél nagyobb, mint a hagyományos rakétáknál.
A fentiek miatt a sínágyúk a rakétákhoz képest alacsonyabb lövésenkénti költséget is ígérnek. A mostani, mozgó hajó elleni sikeres csapás alapján pedig a japán program a koncepciótól a gyakorlati képesség felé száguld épp.
 
         Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR