Még el se kezdték gyártani a svéd elektromos szárnyashajót, máris többet adtak el belőle Európában, mint a kategóriájában bármiből

2022 / 02 / 18 / Palotai Nándor
Még el se kezdték gyártani a svéd elektromos szárnyashajót, máris többet adtak el belőle Európában, mint a kategóriájában bármiből
Látványos videón mutatta be a svéd Candela az új elektromos hajójának első útját. A hajóra már most nagyobb a kereslet, mint a hasonló kategóriájú benzines társaira. A cég szerint a tömeggyártás akár még az idén megkezdődhet.

Tavaly Augusztusban jelentette be a svéd Candela, hogy új elektromos motorcsónakon dolgoznak, miután a cég előző, limitált példányszámban, egzotikus anyagokból felhasználásával, nagyobbrészt kézzel legyártott elektromos szárnyashajója iránt elképesztő érdeklődést mutatkozott. Mivel az előző, C-7-re keresztelt modell iránti kereslet sokszorosan felülmúlta a gyártási kapacitást, így a cég a legújabb, C-8-as modelljét már célzottan tömeggyártásra szánja.

A szárnyashajót ugyan még el sem kezdték gyártani, de már csak az előrendelések elégnek bizonyultak ahhoz, hogy máris a legkeresettebb elektromos motorcsónakká váljon Európában, ezzel párhuzamosan pedig többet adtak el belőle még a kategóriájának megfelelő hagyományos meghajtású motorcsónakoknál is. A C-8 megrendelői most végre fellélegezhetnek: mint ahogyan az a fentebbi videóban látszik, az elektromos szárnyashajó prototípusa már túl van az első útján, és eddig beváltani látszik a hozzá fűzött reményeket – adta hírül az Electrek.

Számítógépek vezérlik a vízalatti szárnyakat a minél jobb siklás érdekében

A C-8 a gyártó szerint a hasonló elektromos motorcsónakokhoz képest akár 80%-kal kevesebb energiát használ, ez részben annak a számítógépes rendszernek köszönhető, amely haladás közben egy másodperc alatt akár több százszor is átállítja a hajó vízalatti szárnyfelületeit. A hajó nagyjából 16 csomós, azaz 29-30 km/órás sebességnél kezd kiemelkedni a vízből, efelett a sebesség felett kezd el érvényesülni a hidrofoil hatása.

Az elektromos hajót egy 50 kilowatt, azaz nagyjából 67 lóerő teljesítményű elektromotor hajtja, melynek különlegessége, hogy nagyságrendekkel kevesebb törődést igényel egy hasonló hajó benzines motorjánál. Amíg – a Candela szerint – egy hagyományos hajómotor esetében érdemes minden századik használati óra után szervizelni, addig a Candela hajójában használt C-POD elektromos motort elég lesz majd csak minden háromezredik óra után ellenőrizni. A gyártó szerint egy átlagosnak mondható, rendszeres hétvégi használat esetében ez azt is jelentheti, akár 20 évig is lehet használni a C-8-at bármilyen különösebb szervízigény nélkül. A hajót ezen kívül önvezető képességgel is felszerelték, illetve további hasznos funkciókat is ígérnek, melyeket majd a hajóhoz járó folyamatos frissítésekkel együtt lehet majd megkapni.

Az elektromos motorcsónak azonban nem az átlagemberek játékszere lesz: a Candela C-8 ára jelenleg 290 ezer euró körül mozog, azaz nagyjából 103 millió forintot kell kifizetni érte. A Candela emellett bérbe is adná a típust, amivel az elérhetővé válna – alkalomadtán – a kevésbé tehetősek számára is.

Hatalmas a kereslet a cég modelljei iránt, hamarosan egy új gigagyárat is nyitnak

A Candela egy másik sikeresnek elektromos hajója, a P-30 komphajó. A fejlesztés alatt álló jármű minden valószínűség szerint a világ első, utasszállításra tervezett elektromos szárnyashajója lesz, amint elkezdik a tömeggyártását. Svédország stockholmi régiója már eldöntötte, hogy tárt karokkal várja a szárnyashajókat: a régióban a P-30 hajókat várhatóan 2023-tól fogják üzembe helyezni. A C-8 és a P-30-on kívül még szó esett egy P-12 nevű, méretében a két hajó közé eső típusról is, melyre mint "vízitaxira" hivatkozik a cég.

A cég a siker kapcsán nagyszabású bővítésben gondolkodik: a Candela a világ „legautomatizáltabb hajógyárát” tervezi megépíteni Stockholm északi részén. A megépítendő gyár évente 400 darab C-8-at, illetve ezzel párhuzamosan néhány nagyobb P-30-ast is le fog tudni gyártani. A gyár megépítésére a cég tavaly decemberben csaknem 24 millió euró, azaz több mint 8,5 milliárd forintnyi támogatást kapott különböző befektetőktől.

(Fotó: Candela)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.