Az Arc elnevezésű startup egyik alapítója és vezérigazgatója, Mitch Lee, úgy nyilatkozott a Bloombergnek, hogy azért kezdett el érdeklődni az elektromos hajók iránt, mert egyrészt szereti a vízen tölteni az idejét, másrészt viszont a jelenlegi megoldások nehézkesek és ráadásul szörnyen környezetszennyezőek. Ezzel tehát össze is foglalható, hogy az elektromos motorcsónak kiknek ajánlott: olyan vízbolondoknak, akik nem szeretnek a hajóval túl sokat bíbelődni, és közben felelősséget éreznek a környezetért. Ha azonban megemlítjük az Arc által fejlesztett jármű árát, rögtön felfigyelhetünk egy újabb kitételre: nem árt, ha a potenciális vásárlók pénztárcája elég vastag. A hajók ugyanis jelenleg 300 ezer dollárért, vagyis nagyjából 90 millió forintért rendelhetőek elő (2021 végén szállítják le várhatóan), mely összegből azért már lehet lakást venni Pesten is – ahogy azt mondani szokták.
A cég honlapja szerint ezért az összegért a vásárló egy olyan vízi alkalmatosságot kap, amely nem csak környezetbarát, de ráadásul a kevesebb mozgó alkatrész miatt a karbantartása sem olyan nehézkes, mint a hagyományos motorcsónakoké, például ezeket a hajókat még a télre sem kell felkészíteni. Ráadásul halkak is. Az alumíniumból készült jármű, az Arc ONE 475 lóerős és 64 km/h csúcssebesség elérésére képes, és legfeljebb 10 személy fér el a fedélzetén. A 200 kWh-ás dupla akkumulátor 3-5 órányi hajókázást tesz lehetővé. A hajót annyiban nem túlzás vízen közlekedő űrtechnológiának nevezni, hogy a vállalatnál szinte mindenki a SpaceX-től igazolt át.
A társalapító Ryan Cook például a Falcon 9 rakétán is dolgozott, és a vezérigazgató elmondása alapján meglepően sok a találkozási felület az űrhajótervezés és a hajómérnöki tevékenység közt. A cég honlapja szerint például a hajózáshoz használt alumíniumot repülési gyártási technológiákkal kombinálták, és így született meg az a könnyű, de erős szerkezet, melynek köszönhetően az eszköz jelentős hatótávolsággal bír. Az Arc ONE igazi előnye a vetélytársak közt Mitch Lee elmondása alapján egyébként az akkumulátor, amelyet a cég saját maga gyárt, és túltesz a konkurencia jellemzően 125 kWh-ás erőforrásain, ami azért fontos, mert egy hajó megmozdításához jóval több energiára van szükség, mint mondjuk egy autó estén.
Az elektromos hajók piaca jelenleg egyébként nem túl nagy, ami egyes szakértők szerint azzal magyarázható, hogy a terület ilyen szempontú szabályozása a gépkocsik mögött kullog. Ugyanakkor talán arra sem árt kitérni (és ez okozhatja a prioritást a szabályozásban is), hogy az autó egyszerűen jóval elterjedtebb jármű, mint a hajó. Jelenleg egyébként 15 000 elektromos hajót adnak el évente, de az elemzők arra számítanak, hogy ez a szám az évtized végére akár 70 000 is lehet, miközben a piac értéke 1,4 milliárdra ugrik. Ehhez persze az áraknak is csökkenniük kellene. Az Arc részben épp ezért a Tesla példáját követi: az első körben felső-kategóriás terméket dob piacra kisebb darabszám mellett, majd a bevételeket kutatás-fejlesztésre költi, és így lassanként elérhetőbb áru modellekkel rukkol elő.
(Kép: arcboats.com)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR