Elektromos földalatti vasútrendszer forradalmasíthatja a reptéri taxizást

2022 / 01 / 29 / Palotai Nándor
Elektromos földalatti vasútrendszer forradalmasíthatja a reptéri taxizást
A teljesen kiépített rendszer akár félmilliárd dollárt is megspórolhat egy reptérnek évente, ráadásul már el is kezdték építeni is az első tesztverzióját.

A légiközlekedés kevésbé izgalmas részéhez tartozik a repülőgépek sokszor hosszadalmas földi útja a kifutópálya és a kiszolgálószervek, terminálok közt. A szaknyelvben egyszerűen csak taxizásnak nevezett munkafolyamat során sokan több szén-dioxid kerül a levegőbe, mint hinnénk: egy Boeing 747-es például egy negyedórás taxizás során akár egy tonna üzemanyagot is elégethet. Az Egyesült Államok repterein az utasszállítók általában 16 és 27 perc közötti időt töltenek taxizással, és nagyjából a teljes üzemanyagmennyiségük 5%-át is elfogyaszthatják ez alatt az idő alatt.

A reptéri taxizás környezetbarátabbá tételére született meg az Aircraft Towing System (ATS) ötlete, mely lényegében nem más, mint egy egész repteret behálózó, elektromos vasúthálózat, melynek sínjei a föld alatt nagyjából egy méterrel futnak. Az ATS egy lengyel üzletember, Stan Malicki fejéből pattant ki, aki 2015-ben Vince Howie-val, az Oklahomai Kereskedelmi Minisztérium repülési és védelmi igazgatójával alapította meg a startupot. A cég székhelye jelenleg Oklahomában található, a Tinker légibázis, illetve az American Airlines karbantartó műhelyeinek szomszédságában.

A rendszer lényege, hogy a pilóta a leszállást követően a repülőgép orrfutóművével ráhajt az ATS földfelszíni vontatókocsijára, ahol rögzítik azt, onnantól kezdve pedig már a hajtóművek használata nélkül, az elektromos vontatórendszer segítségével tud közlekedni a gép a reptéren, ezzel is megspórolva az ekkor keletkező károsanyagok légkörbe kerülését. A Fast Company az ATS-ről szóló cikkében megemlíti, hogy egy 2019-es tanulmány szerint a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását akár 10%-al is lehetne csökkenteni, ha zéró-emisszióssá lehetne tenni a repülőgépek taxizását.

A rendszer telepítése esetén árokszerű, 80 centiméter mély, és 120 centiméter széles alagutak egész hálózatát kell kiásni a kapuktól a kifutópályáig. A nagyjából 15 méter hosszú modulokból összeépíthető csatornákat kétoldalról acéllemez fedné, melyek között egy körülbelül 4 centiméteres rés foglalna helyet, ezen keresztül kapcsolódik egymáshoz a felszíni vontatókocsi, és a föld alatt közlekedő elektromos vontató. Az ATS használatához a repülőgépek orrfutóihoz nem kell hozzányúlni, azok mindennemű átalakítás nélkül is rá tudnak csatlakozni az elektromos taxirendszer vontatóeszközeire.

A technológia prototípusát jelenleg a Dallas és Oklahoma között félúton lévő Ardmore Industrial Airparkban telepítik, és a tervek szerint április végén fejezik be. A prototípus a rendszer egy kis részére összpontosít, amely éppen eltolja a gépet a kaputól, és egy nagyjából 110 méteres tesztszakaszból, valamint egy 90 fokban kanyarodó köríves szakaszból áll a kapunál.

Egy chicago-i O’Hare vagy egy Dallas/Fort Worth méretű repülőtér esetében egy teljes ATS-telepítés körülbelül 150 millió dollárba kerülne, de Howie szerint a rendszerrel egy év alatt 491 millió dollárt takaríthatnának meg a légitársaságok. Ezen felül, mivel jelenleg 3-4 ember, illetve egy-egy vontatójármű is szükséges sokszor egy repülőgép biztonságos taxizásához, az ATS beüzemelésével sokat egyszerűsödhetnek az ehhez kapcsolódó munkafolyamatok is. Howie szerint nagyjából egy év alatt lehetne felépíteni egy akkora ATS-rendszert, ami például a fentebb említett reptereket kiszolgálná.

Ami azt illeti, a környezetbarátabb reptéri taxizás témaköre más startupokat is életre hívott, akik mind kicsit másképp közelítik meg a reptéri logisztika ezen kihívását. Az oldalunkon is már bemutatott Taxibot például egy 1360 lóerős, dízel-elektromos hibrid vontató, és anélkül is képes mozgatni a gépeket, hogy azoknak be kellene indítaniuk a hajtóműveiket. A másik konkurens, a WheelTug inkább magát a repülőgép orrfutóját cserélné le egy olyanra, mely akár az egész gépet is el tudja vontatni, ha kell.

(Fotó: ATS)

Hidrogénnel, biokerozinnal vagy akkumulátorral repülünk majd 2050-ben? Rövid utakra valószínűleg villannyal és hidrogénnel, hosszú utakra bioüzemanyagokkal.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.