A dörzshajtással működő e-motor bármilyen biciklit elektromossá alakít

2021 / 05 / 26 / Bobák Zsófia
A dörzshajtással működő e-motor bármilyen biciklit elektromossá alakít
A felcsatolható elektromos motor előnye, hogy nem terheli meg a kerékpárt túlzott többletsúllyal és csak akkor kell feltenni, ha már tényleg fáradunk.

A dörzshajtással működő technológia lényege, hogy két tengely között úgy közvetíti az energiát, hogy csupán a súrlódás erejét használja, amely meghajtás közben az egymással szorosan érintkező kerekek között keletkezik. Az egyszerű módszer előnye, hogy olcsó, hátránya, hogy nem mindig elég hatékony, ha elcsúsznak a görgők, a súrlódás is odaveszik és az erőátvitel megszűnik. A kerékpárok meghajtására azonban már régóta alkalmazzák, elvégre a biciklit nem fontos folyamatosan motoros energiával hajtani, az is elég, ha rásegítés céljából van jelen egy plusz energiaforrás a biciklista saját ereje mellett, így a motorral vagy akkumulátorral működtetett dörzshajtásos kiegészítő kisebb hatásfokkal is hasznos segítség lehet.

Az egyik első megvalósulása a súrlódásos technikára építő kerékpároknak a francia VeloSolex volt, amelyet a második világháború után kezdtek el értékesíteni a mopedek nagy fellendülésének idején. A VeloSolex még beépített motorral és az első kerékre csatlakoztatott görgős eszközzel volt felszerelve, valamint első példányai még Solexine-nel haladtak, amely a BP által kifejlesztett speciális üzemanyag keverék, de azóta már sok cég állt elő mobilisabb és környezetbarátabb dörzshajtásos megoldással. A pillanat alatt fel-, és leszerelhető kiegészítő motorok általában csak néhány kilót nyomnak, ami nagy vonzerőt jelenthet az általában nehéz elektromos bicikliket kerülők számára, valamint manapság már akkumulátorral működnek, így nem szennyezik a környezetet, ami egy kerékpárosnak szintén fontos szempont lehet.

Egyike az ilyen típusú elektromos kerékpár motor gyártóknak a CLIP startup, amely két évvel ezelőtt mutatta be a CLIP készletet, amely egy eszközbe tömöríti a görgős részt és az akkumulátort is. A kiegészítő csak három kilót nyom és nem kelt feltűnő benyomást a kerékre helyezve, bár megvannak a maga határai, ami elsősorban arra teszi alkalmassá, hogy tényleg csak rásegítésként és ne teljes értékű motorként tekintsünk rá. Az akkumulátor körülbelül 16-24 kilométert bír egy feltöltéssel, a töltés ezután 50-80 percet vesz igénybe. A motor 450W-os, az akkumulátor 144 Wh-s. A kis hatótáv nem feltétlenül jelent problémát, elvégre ennyi is bőven elég, ha nem egy teljes balatoni túrát akar "végigmotorozni" vele az ember, viszont a dörzshajtás velejárója, az ilyen technológiával működtetett biciklinek az a tulajdonsága, hogy vizes időben nem érdemes használni, már nagyobb gond lehet. Attól azonban nem kell tartani, hogy esetleg elhasználódhat miatta a kerékgumi: a cég leírása szerint ez a veszély nem fenyegeti a kereket, mivel egy olyan algoritmust dolgoztak ki, ami igazodik a tempóhoz és megakadályozza a csúszást, ami kopáshoz vezethet.

A 400 dollárba, 114 000 forintba kerülő eszközt egyelőre csak az Egyesült Államokban szállítják ki, így Magyarországra eljuttatni kicsit nehézkes, de a cég hamarosan több országban is tervezi megjelentetni a terméket. Hasonló felcsatolható motorokat, amelyek az egyszerű biciklit elektromos meghajtásúvá alakítják, készít még azonban több gyártó is, például az eBikelite, a francia A Fond Gaston, vagy a londoni Rubbee, amely már majdnem egy évtizede árulja a termékét, amely azóta átesett egy-két átalakításon. Jelenleg a Rubbee alapkészlete 529 euróért (185 000 forint) rendelhető meg, de a cég felhívása szerint az alkatrészek globális hiánya miatt késésre lehet számítani a kiszállításokban.

(Fotó: CLIP)

További cikkek a témában:

Oké, hogy elektromos, de mi hajtja? Képbe hozunk a hibrid bringákkal Ortodox bringások körében könnyebb egy gyilkosságot felvállalni, mint egy rásegítős gépet, aki viszont próbálta, esküszik rá. De mi az az elektromos bringa?
Legyártották a hárommilliomodik biciklit a magyar bringagyárban Nahát, eddig nem is tudtuk, hogy Magyarország e-bike-nagyhatalom!
Újra lehet közbringát bérelni Budapesten, ráadásul olcsóbban, mint eddig A Budapesti Közlekedési Központ csütörtökön indította újra a MOL Bubit, amit az elmúlt fél évben jelentősen átalakítottak mind a biciklik minőségét, mind a szolgáltatás árát illetően.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.