Már a csapból is a mesterséges intelligencia folyik, de ehhez képest alig tudni valamit olyan tényleges, sőt az egész AI-lázat bedurrantó projektekről, mint a Chat-GPT további sorsa. Pedig ezen modell következő iterációját fokozott várakozás övezi, már csak azért is, mert állítólag szignifikánsan felülmúlja még az elődeit is, amelynek képességei nem is oly rég döbbenettel töltötték el az egész világot.
Szóval mikor mutatják be a GPT-5-öt?
A kérdést az Ars Technica járja körül, és mint írják, az OpenAI vezérigazgatója, Sam Altman gyakran szembesül ezzel a kérdéssel, és ő erre válaszként, anélkül, hogy kitérne a részletekre, izgalmas jövőre utal.
A legújabb fejlemények azonban mintha fellebbentenék a fátylat a GPT-5 premierdátumáról, ami 2024 közepén, jó eséllyel tehát idén nyáron lehet esedékes. Ezek az információk névtelen bennfentesektől származnak, akik szerint bizonyos vállalati ügyfelek részt vettek a GPT-5 fejlesztéseit prezentáló bemutatókon. Az egyik vezérigazgató szerint, aki első kézből szerzett tapasztalatot az új modellel, a GPT-5 rendkívül lenyűgöző, és jelentős előrelépést jelent. Az említett prezentációk során egyébkén konkrét üzleti igényekre szabott alkalmazásokat is megvillantottak, amelyek a modell képességeinek a széles skáláját mutatták be.
Az OpenAI hivatalosan ugyan nem nyilatkozik a GPT-5 debütálásának a dátumáról, de többször is utalás hangzott el egy úttörő modell egy éven belüli bevezetésére. Ugyanakkor ezen modell pontos neve nem ismert, ahogy az sem, hogy ez már a GPT-4 Turbóhoz képest egy jelentős fejlesztés lesz-e, vagy csak a Turbo kisebb frissítéséről van szó. Vagyis nem tudjuk, hogy tényleg egy teljes értékű, új verzió lesz-e az, amit a cég még idén jó eséllyel a piacra dob.
A GPT-4 Turbo egyébként az OpenAI által kifejlesztett GPT-4 mesterséges intelligencia modell egy speciális változata, amelyet úgy terveztek, hogy alacsonyabb költségek mellett működjön. Ezen változat lényege, hogy az OpenAI legfejlettebb AI modelljének futtatási (vagyis inferencia) költségeit jelentősen csökkenti, ezzel elérhetővé téve szélesebb kör számára a technológiát. A GPT-4 Turbo tehát egy gazdaságosabb, költséghatékonyabb verziója a GPT-4-nek, amelyet elsősorban üzleti ügyfelek számára terveztek, hogy nagyobb mennyiségű adat feldolgozását végezhessék el alacsonyabb költség mellett.
A GPT-5 várhatóan továbbviszi az elődei sokoldalú képességeit, például a szöveges kommunikáció és a következő szóelem előrejelzését, sőt, még a vizuális jelek értelmezését is magasabb szintre emelheti. Ez a fejlesztés így egy újabb lépcsőfokot jelent a GPT-4 óta, amely már maga is jelentős előrelépést mutatott a GPT-3-hoz képest, különösen a működési költségek csökkentése és a teljesítmény javítása terén, bár időnként akadtak vele problémák, mint például amikor a rendszer “ellustult”, és egyszerűen nem válaszolt a felhasználói kérésekre.
A GPT-5 fejlesztése során hatalmas adathalmazokon történő betanítassál finomhangolják a modell kommunikációs képességeit és csökkentik az információs pontatlanságokat. A modell általánosítási képességének javítása és a téves információk előállításának csökkentése is jelentős előrelépés.
A GPT-5 megjelenésének időpontja azonban valójában még találgatások tárgya – függ a fejlesztési fázis befejezésétől, az alapos biztonsági értékelésektől, és a “vörös csapat” (kiberbiztonsági elemzők) által azonosított szükséges módosításoktól.
(Kép: OpenAI)
 
         Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR