Egy vasúttársaság legújabb dolgozója egy óriás robotavatár

2024 / 07 / 18 / Bobák Zsófia
Egy vasúttársaság legújabb dolgozója egy óriás robotavatár
Betartja két évvel ezelőtti ígéretét a vasúttársaság és munkába állítják a robotot, aminek fő feladata, hogy a felsővezetékeket javítsa.

A Nyugat-Japán Vasúttársaság (JR West) két évvel ezelőtt jelentette be, hogy 2024-től humanoid fog munkába állni a vállalatnál, hogy elvégezze azokat a feladatokat, amelyek túl veszélyesek lennének az emberi dolgozók számára. A gép külsőleg a WALL-E animációs film főszereplőjéhez hasonlít, csak sokkal nagyobb méretekben, de a filmbeli robottól eltérően nem teljesen önállóan mozog, hanem távolról irányítható.

A robot, aminek egyelőre nincs neve, valójában egy robotavatár, vagyis egy emberi dolgozó "fizikai kiterjesztése", aminek köszönhetően akár távolról is el lehet végezni bizonyos munkákat a gépezet szemeit (kameráit), karjait és kezeit használva. A robotizáció ilyen típusú alkalmazásának számos előnye van: egy ember az avatárokat váltogatva akár több feladatot is megoldhat, a világ lényegében bármely pontjáról elvégezhető egy-egy munka, így megspórolható az ingázás és azok is munkához juthatnak, akiknek egyébként erre kevesebb lehetőségük lenne a testi hátrányaik (mozgássérült állapot vagy idős kor) miatt. Ehhez hasonló technológiát Japánban máshol is alkalmaznak, a tokiói Dawn Café kiszolgáló robotjait például mozgásképtelen kezelők is irányíthatják pusztán szemmozgás segítségével.

A JR West robotja egyszerű, de (az emberekre nézve) veszélyeket tartogató feladatot old meg, a felsővezetékeket tartja karban, hogy csökkentse a sérülések esélyét és egyúttal megoldást nyújtson a munkaerőhiányra. A vasúttársaság elmondása szerint az elérhető munkások hiánya problémákat okoz, de mivel a robot több ember szerepét is átveheti, a társaság kevesebb alkalmazottal is beérheti az ellenőrzési és javítási munkák során. A gép 600 kilogrammot nyom, két karjával 40 kilogrammot tud megtartani és fő feladata, hogy a felsővezetékeket javítsa, emellett pedig más karbantartási szolgáltatást is végezhet, fákat vághat ki, a jelzőkészülékeket cserélheti vagy festhet. A robot 12 méteres magasságban képes dolgozni.

A robotból a vasúttársaság egyelőre csak egyet alkalmaz, de az avatártechnológiában nagy potenciált látnak és később a gépből többet is terveznek használni, valamint más vállalatok számára is értékesítik, hogy új munkakörökben demonstrálhassa hatékonyságát.

(Asahi Fotó: JR West)

Új trend alakul - robotavatárok helyettesítik a gyerekeket az iskolákban Egy norvég cég olyan robotokat tervez, amelyek a betegség miatt otthon maradó gyerekek helyett jelennek meg az iskolákban. Németországban és az Egyesült Királyságban már használják a rendszert.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.