“Egy rakéta és egy utasszállító keveréke” – Egyre többet tudni az európai hiperszonikus repülőről, a Destinus-ról

2023 / 06 / 28 / Felkai Ádám
“Egy rakéta és egy utasszállító keveréke” – Egyre többet tudni az európai hiperszonikus repülőről, a Destinus-ról
Gyorsabb, mint a Concorde valaha volt, és környezetbarát alternatívát kínál a repüléshez. A Destinus nagyot álmodik, és a Paris Air Show keretében most rengeteg új információ hangzott el erről a gépről, pontosabban gépcsaládról.

Az európai repülőgépgyártó startupról, a Destinusról korábban már mi is írtunk, és a vállalat célja, hogy forradalmasítsa a kereskedelmi hiperszonikus repülést a hidrogénüzemű hiperszonikus sugárhajtású repülőgépeivel.

Ausztráliából Európába négy óra alatt a hiperszonikus hidrogénrepülőgéppel A hidrogénes meghajtással működő repülőgép drasztikusan csökkentheti az utazások időtartamát.

A cég csapatával a Paris Air Show keretében az Insider beszélgetett el. Mint kiderült tehát a cég zászlóshajója, a Destinus S egy 25 üléses kereskedelmi repülőgép lesz, amelyet a hangsebesség ötszörösére terveztek, és akár 10 000 kilométeres távolságot is megtehet. A folyékony hidrogénnel működő turbó- és sugárhajtású hajtóművek kombinációjával a repülőgép mindössze 90 perc alatt ér át Londonból New Yorkba. A cég várhatóan 2032 és 2035 között kezdi meg a Destinus S leszállítását, amit egy nagyobb repülőgép, a Destinus L követ majd a 2040-es években.


Destinus S

A Destinus meghajtórendszere a turbó- és sugárhajtóművek egyedülálló kombinációja. Az utóégetőkkel párosított turbósugárhajtómű lehetővé teszi, hogy a repülőgép szubszonikusról szuperszonikusra gyorsuljon, míg az úgynevezett ramjet hajtómű hiperszonikus sebességet biztosít. A folyékony hidrogén üzemanyagként való felhasználása a Destinus tervezésének alapeleme, mivel a cég szerint ez nagyobb hatékonyságot kínál, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyag, és nem jár szén-dioxid-kibocsátással. További jó hír, hogy a hidrogén hűtőközegként is működik, amely döntő fontosságú a hiperszonikus sebességnél keletkező szélsőséges hő (akár 1000 Celsius-fok) miatt.


Destinus L

A vállalat "wave rider dizájnt" alkalmaz a sugárhajtásaihoz, amely lehetővé teszi a repülőgép számára, hogy az ultragyors sebességgel keltett lökéshullámokon tudjon haladni, további emelkedést és aerodinamikai hatékonyságot biztosítva. Mint Martina Löfqvist vezető üzletfejlesztési menedzser elmondta:

“Ez valahol egy rakéta és egy repülőgép keveréke.”

A Destinus repülőgépek prototípusait, köztük a Jungfraut és az Eigert, szubszonikus sebesség mellett már tesztelték – és bár az Eiger kemény leszállással ért földet az első repülése során, a vállalat továbbra is bízik abban, hogy képes leküzdeni a kihívásokat és biztosítani tudja a repülőgépe sikerét.

A Destinus szerint a hidrogén a repülés jövője, érvelésük szerint az olyan nagyobb iparági szereplők, mint az Airbus is, már vizsgálják a hidrogénmotorokat a zéró kibocsátású repülőgépekhez. Az Insider hozzáteszi, hogy a Destinus azonban a hiperszonikus repülés kapcsán inkább más, hozzá hasonló startup vállalatokkal versenyez: az amerikai Venus Aerospace például egy „Stargazer” nevű hiperszonikus repülőgép kifejlesztését tervezi, amely akár 9 Mach sebességet is elérhet.

A Destinus jelenleg az energiaszektorra tervezett termékek és szolgáltatások nyújtásával finanszírozza a rendkívül drága fejlesztést – ezek közt említhető egy gázturbina motor, ami egy másik cég felvásárlását követően került a Destinus birtokába.


Destinus 3

A mostani légibemutatón volt egyébként látható először, és a nyilvánosság előtt itt debütált a Destinus 3 (fenti kép), a legújabb demonstrátor, amely várhatóan a világ első hidrogénüzemű szuperszonikus pilóta nélküli repülőgépe lesz.

(Kép: Destinus)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.